Caesar

    Hej, Jag har en fråga gällande ansökan till högskoleutbildning. Om man skulle vilja plugga upp vissa ämnen för att komma in på ett program, kan man då göra det efter den 15 April som är sista ansökningsdatum? Kommer betygen då att uppdateras i min portal och jag kommer få en högre merit? Sen undrar jag även var man kan se vilka mastersprogram som man är berättigad till beroende på vilken kandidat man tar. Stort tack på förhand och ha en superfin dag! Mvh, Caesar Ahlström af Ekenstam

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    sista dag för Komplettering av ansökan till högskolestudier med start hösten 2020 är 18 juni 2020, vilket man kan se bl.a på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum
    ang. om de nya betygen du får mellan 15 april och 18 juni kommer automatiskt bli synliga på din inloggning på Antagning.se - är svårt att säga; det är inte alla utbildningsanordnare som är anslutna till BEDA (det gemensamma betygsdatabasen), därför är det att rekommendera att du kontrollerar om betygen syns och laddar upp dem själv, om de inte gör det - sista dag för komplettering.

    ang. masterprogram
    Utbilndingsutbud förändras. De masterprogram som finns idag kanske inte finns om 3 år; nya masterprogram kan också "dyka upp" om tre år. Prata gärna med studievägledare på de lärosäten där du vill läsa; de kan veta mer om framtida utbud av utbildningar (på sitt eget lärosäte).
    Vänligen
    Julia