Ellen

    Hej! Jag fick min gymnasieexamen för ett år sedan och gick ut med goda betyg, dock så behövs det något högre meritpoäng för att komma in på den utbildning jag helst vill gå. Min lösning just nu är att satsa på högskoleprovet men har också hört att man kan "tenta av" eller göra en prövning för att höja sina betyg och därmed merit. Vart vänder jag mig för att anmäla mig till en prövning? Hur många ämnen kan jag prövas i? Blir det svårare för mig att komma in på min utbildning om jag gjort prövningar i ämnen eller får jag samma förutsättningar som de med samma merit? Tacksam för svar! PS. Jag är angelägen om att gå psykologprogrammet i Uppsala eller Lund, finns det något program som liknar detta men som är lättare att komma in på?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    du ställer 2 frågor:

    Prövningar - läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    och
    utbildningar som liknar psykologprogrammet.
    I Sverige kan man ej få legitimation som psykolog på annat sätt än genom psykologprogrammet.
    På så sätt finns det inga liknande utbildningar; man kan givetvis läsa psykologi på olika sätt men man får ej legitimation och därför får ej kalla sig för en psykolog eller jobba som psykolog i Sverige.

    Men om legitimation som psykolog är ngt. som du kan tänka dig vara utan, kika gärna på "liknande yrken" längst ner i Yrkespresentationen Psykolog. Några exempel på "liknande yrken": Psykologilärare och Psykologisk coach.

    Tips!
    med grundutbildning från socionomprogrammet kan man ev. på sikt vidareutbilda sig till Samtalsterapeut, Familjerådgivare eller Psykoterapeut.

    ang. Prövningar
    I mitt svar, ovan, finns en länk till info om prövningar - vad det är och vem får göra dem och var.
    Du, som inte längre är gymnasieelev, får göra prövningar (om du hittar var du kan anmäla dig) i hela Sverige.
    Svårt att hitta var man kan anmäla sig. Många vill göra prövningar; det är också fortfarande relativt billigt (avgift har ej höjts på många-många år och ligger på 500kr/prövningsförsök). det är samtidigt lärarbrist och kostnader för att erbjuda en prövning överstiger rätt mycket den summan som får tas ut i avgift, som max. På så sätt går alla de som erbjuder prövningar "back" ekonomiskt, och det finns även pga det få prövnings-tillfällen, i relation till hur många som vill göra prövningar.

    Att få högre betyg på prövningen, än man redan har, kan inte garanteras. Har man flera betyg i samma kurs, är det det högre betyg som gäller.
    Om du mer hjälp av prövningar eller på annat sätt Höjer ditt meritvärde - prövas du med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen; samtidigt som du med ditt ursprungliga Mtv prövas i BI, direktgruppen.
    Du kan ej genom prövningar eller genom att läsa fler gymnasiala kurser försämra dina chanser att komma in på en högskoleutbildning.