Felix
    Hej SYV!

    Jag behöver några bekräftelser om några teorier jag har.
    Jag hade sedan 2017 när jag blev klar med gymnasiet, (i inriktningen Estet bild och form) F i Svenska 3 och Samhällskunskap 1b. Idag är jag godkänd i Svenska 3 med betyget D och har möjligheten att ta ut min examensbevis/snittbetyg. Jag har bestämt mig för att plugga matte 2 och programmering 1 och 2 innan det. Men min SYV (som jag har svårt att få tag på) berättar att det är bättre att jag inte tar ut min examensbevis tills jag har godkänd med samhällskunskap 1b och andra kurser jag tänker ta. (matte 3b, programmering 1 och 2 samhällskunskap 1b)?

    Hon berättar att jag borde göra det eftersom det skulle höja mitt snittbetyg samt att det skulle ge mig en bättre chans att komma in i potentiella yrkeshög/högskoleämnen eftersom hon vet att jag är osäker på vad jag vill plugga vidare i (tänker mig i tillfället något med IT men inget bestämt). Hon säger också att det är bra att jag pluggar programmering 1 och 2 eftersom jag kan byta ut dem med andra ämnen så som idrott och hälsa 1 där jag bara har E.

    -Jag undrar är eftersom jag inte har ett slutbetyg och kommer inte ha det tills jag är klar med kurserna i komvux. Slipper jag då hamna i BII, kompletteringsgruppen och förhoppningsvis istället hamnar i BI, direktgruppen istället?

    -Är det en bättre väg att gå än att ta högskoleprovet för att höja mitt snittbetyg?

    -Min sista fråga vilka kurser kan man byta ut? Verkar som att det går för Idrott och hälsa men inte Samhällskunskap 1b

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Felix,

    det är rätt krångligt med reglerna. Det är stor skillnad (i vissa avseenden) mellan reglerna kring examensbevis från Gymnasiet & från Komvux.

    Stämmer det att du nu Kompletterar på Komvux, efter det att du till sommaren 2017 fick Studiebevis från gymnasiet?
    Om detta stämmer - då gäller för dig följande:
    du kompletterar ju och bör därför med ditt examensbevis från komvux "hamna" i BII, kompletteringsgruppen.
    För alla - oavsett om de läste på gymnasiet eller endast /direkt/ på komvux - gäller också att det från 1 jan 2017 inte är längre möjligt att ha betyg i Idrott och hälsa 1 in i examensbeviset från Komvux.

    SYV-en som du pratade med - tycker jag - har rätt när hen säger att du vinner på att läsa alla kurser som du behöver för Särskild behörighet först + kanske även läsa eller göra prövningar i ännu fler kurser som inte är obligatoriska men som du kan ha höga betyg i; då har du många fler godkända poäng "att välja mellan"... så satt säga. Det är mycket snällt av din komvux att låta dig läsa mer än du egentligen behöver för att kunna ta ut ditt Examensbevis.
    Ofta säger komvux - nu är du klar - var så god - här är ditt Examensbevis! och så får man ut examensbevis med lågt meritvärde. Sedan är kurserna Låsta in i examensbeviset; sedan kan man ej byta ut kurserna - utan för att höja jämförelsetal måste man höja betyg i just exakt de kurserna som finns med i ditt examensbevis.

    ****
    Ang. kunna prövas i BI, direktgruppen - med examensbevis från komvux
    Jo, det är - i princip - möjligt. Dock måste du i så fall ha minst två tredje delar av kurser i ditt examensbevis som är lästa på Komvux eller som du gjorde prövningar Efter det att du slutade på gymnasiet; det är alltså 2 års studier på heltid (motsvarande i poäng - 1600 gymnasiala poäng, 4 terminer) som måste vara betyg som är satta inom Komvux eller prövningar, som är gjorda utanför ungdoms gymnasieskola; det är Olika koder som påvisar att kursen är från komvux eller från gymnasiet (även om kursnamn är detsamma).
    Om du i ditt examensbevis har färre kurskoder än för 1600 gymnasiala poäng, som är komvux-koder, räknas det som att du har Kompletterat ditt Gymnasieutbildning och då prövas du endast i Kompletteringsgruppen.

    Att det är alltid svårare att komma in i kompletteringsgruppen är inte riktigt sant. Ibland (och faktiskt allt oftare, som jag kan se) - så blir det något lättare att komma in i BII, kompletteringsgruppen. Det finns nu allt fler eleve som frågar "Hur kan jag hamna i BII gruppen för det var lägre antagningsgräns där vid förra antagningen?".
    Eftersom det är inte så jättesvårt att "hamna" i kompletteringsgruppen, det räcker att göra prövning i en liten kurs och få lite högre betyg - så blir meritvärde lite högre och då prövas man med det lägre, ursprungliga meritvärdet i BI, direktgruppen,
    och samtidigit med det högre meritvärdet i BII, kompletteringsgruppen.

    Vilka kurser som måste ingå i Examensbevis från Komvux?
    Det är rätt krångligt. Det finns massvis med olika regler. Ex. får inte idrott och hälsa 1 ingå (ändring i reglerna från 1 jan 2017). Gymnasiearbete, matte 1, svenska 1, engelska 5 bör ingå med Godkända betyg; om ditt examen ska vara Högskoleförberedande måste även svenska 2, 3 och eng 6 ingå med Godkända betyg; Sedan är det smart att ta med alla de kurser som du behöver för Särskild behörighet för just din utbildning på högskolan. Av de resterande kurser måste någon kurs i historia, samhällskunskap och inom "naturkunskap" ingå också. Av de resterande "poäng" upp till 2400 poäng som examen från komvux omfattar - bör minst hälften vara från kurser som "får läsas på det aktuella gymnasieprogrammet" - och vilka de är beror på vad för program du läser inom.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    L.

    Liselotte