Nour
    Hej,
    Jag blev antagen till ett tekniskt basår på KTH. i de tilldelade papperna har de skrivit "Första garantiplatsen gäller-du får bara en" Vad menas med det?

    Får man garantiplatsen om man klarar basåret oberoende på hur bra eller dåligt betyg man fått? Eller ska man konkurrera?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nour,

    det är frågor som är jättebra att ställa till de utbildningsansvariga på KTH.
    "Garantiplats efter basåret" är inget som gäller "generellt" - alltså varje lärosäte kan bestämma egna regler, ändra de reglerna när som och till och med helt ta bort basåret; basåret är inte obligatoriskt att erbjuda; det har förut hänt att lärosätena slutade erbjuda basår - tog bort den utbildning helt; och det är varje högskola&universitet som bestämmer själv.
    Det är inte obligatoriskt att erbjuda någon "garantiplats". Och om den erbjuds, då är det olika hur olika lärosätena göra med det. Så - det måste du ta reda på just ditt lärosäte.
    Att "klara basår" betyder att få godkänt i alla kurser som ingår i basåret. Betyg på högskolenivå är oftast endast "U" och "G", alltså underkänt och godkänt. Får man "underkänt" i någon kurs, då har man inte klarat hela basåret. Men "underkänt" är ju också ett "betyg"; så, det spelar, visst! roll Vilket Betyg man får.

    Vänligen
    ANNA