Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    enligt kap.7 "Tillträde till utbildningen" i Högskoleförordningen, kan man använda HP-resultat i fem år. Och det är ditt bästa resultat från de senaste fem åren som gäller.

    Angående "toppbetyg i alla ämnen"
    vilket högskoleresultat som om några år kommer ge plats på läkarprogrammet, är det ingen som vet. Och det kan tyvärr även bli så att det kommer att "stå mellan" de sökande som har högsta HP resultat (2.0) - att platserna inte räcker för dem och då tittar man på betygen också;
    för det andra - utan mycket goda kunskaper blir det omöjligt att klara studier på läkarprogrammet.
    Att komma in på en högskoleutbildning är bara Början; det är inte alla som kommer in som klarar studier och tar examen.
    Man måste, alltså, ha mycket goda kunskaper och har man mycket goda kunskaper, då får man också höga betyg - så det finns ingen anledning att inte sträva efter höga betyg: både för att komma in på läkarprogrammet och för att sedan klara av studierna och kunna ta examen.

    Vänligen
    L.

    Liselotte