Ludvig
    Läser nu sista året i Gymnasiet - tekniklinjen

    Under min utbildning har jag valt Ma5 och Eng7 som individuella val, utöver dem kurserna har jag även lagt till MaSpec och Tyska3, och alla är 100 poängs kurser. Jag får meritpoäng från MaSpec, Ma5 och Eng7, så att dem sammanlagt blir 2,5, vilket är maxgränsen. Men nu undrar jag hur detta fungerar p.g.a. att maxgränsen av de individuella valen endast får vara 200 poäng i min linje. I mitt fall så undrar jag om jag kan byta Ma5 med Maspec och Eng7 med Tyska (för att jag presterar bättre på dem kurserna).
    Kan jag t.ex. satsa på A i matte spec sedan E i ma5 och snittbetyget kommer inte att förändras negativt på grund av mitt E i Ma5?

    Skolans syokonsulent sa att jag kunde ta bort 2 av dessa kurser (från snittbetyget) som jag presterade sämst i och fortfarande behålla 2,5 i merit, för att jag endast kan använda två kurser som individuella val när jag söker till högskola. - Stämmer detta?

    + Min utbildning är 2700 poäng inkl GYarbetet - hur många poäng söker man in med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig!

    Alla elever på alla progra läser 200 poäng inom Individuellt val och antal "vanliga poäng" är 2500 p. på alla program.

    Om du läser 2700 p. läser du i så fall 200 poäng "utökade kurser". De bör i ditt examensbevis markaras som U och betyg i U-kurser räknas in i Jämförelsetal i två fall:

    1. om kursen krävs för behörighet till den utbildning du söker på högskola

    eller

    2. om kurser ger Meritpoäng.

    Det skulle, alltså, inte göra någon skillnad - om Matte 5 är U-markerad kurs (betyg i den kursen kommer att räknas in i ditt Jämförelsetal som om det vore "en vanlig kurs" pga du vill ha Meritpoäng för den kursen).

    Däremot om du inte ska ha Meritpoäng för Tyska 3 (då du redan uppnår max i Merit genom de andra kurserna) då "vinner du" på att ha den som utökad om du har lägre betyg i den kursen än ditt genomsnitt i övrigt.

    "Utökade kurser" är vanliga kurser men som ligger utanför programmets 2500 poäng. Vilka som helst kurser kan läsas som Utökade. För övrigt så måste man följa programstruktur för varje nationell program. Du kan kika på Programplan för TE så ser du hur strukturen ser ut på TE.

    Enligt reglerna, så bestämmer man redan innan en kurs påbörjas att just en kursen kommer att läsas som Utökad. Se i din studieplan vilka kurser som du läste som "utökade". Det är de kurser som kommer att i ditt examensbevis vara markerade med "U" och betyg i dem räknas in i två fall (se ovan vilka de 2 fallen är).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna. Nu börjar det bli lite mer tydligt av hur de individuella valen fungerar, men jag är fortfarande lite konfunderad. Så man kan alltså söka in till en högskola med mer än 2500GY poäng om man har tre ämnen som ger merit i det individuella valet? +Tack för det snabba svaret!
    • : Jag har ytterligare en fråga, t.ex. om man har 2,5 i merit, kan man då räkna med en utökad kurs i jämförelsetalet som inte ger merit? D.v.s. man räknar med alla fyra av mina IV kurser.
    • Anna : Det är Antagning.se som räknar ut Meritvärde av dina betyg. Antagning.se kommer att räkna in ENBART DE U-KURSER som ger MERITPOÄNG eller som krävs för BEHÖRIGHET till just den högskoleutbildning som du söker just då. Skulle du söka en annan utbildning med annan behörighet, kan Meritvärde bli annorlunda. Meritvärde räknas ut för varje alternativ till högskola som du söker -räknas ut separat. Man kan inte ha mer än 200 poäng inom Individuellt val. Har man läst mer än 2500 poäng, blir de överstigande poängen U-kurser.