Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Vilde,
    Förutom VO har alla nationella svenska gymnasieprogram - "inriktningar". Inom vald inriktning är alla inriktningskurer Obligatoriska. Dessutom måste gymnasiearbete (som är en obligatorisk kurs i år 3) "spegla" den valda inriktningen.
    Om vi tar exempelvis Teknikpogrammet >>, som har 5 iniktningar... . Se gärna Programplan för Teknikprogrammet.
    Under årskurs 1 läser - vanligtvis - alla elever på Teknikprogrammet samma kurser. Inför år 2 väljer de inriktning /av de inriktningar som skola kan erbjuda/. Och under år 2 och 3 läser man inriktningskurserna (Alla kurser inom En av inriktningarna) + man läser tillräckligt antal poäng inom Programfördjupningar; och alla elever på alla nationella program läser, dessutom, 200 poäng Individuellt val och alla gör Gymnasiearbete i årskurs 3 /man kan börja jobba på sitt GA tidigare, om man vill/. Temat för GA måste vara passande för den utbildning (program och inriktning) som man läser.
    Har du fler frågor, är du välkommen att ställa dem.
    Bästa hälsningar
    L.

    Liselotte