Lina
    Hej!
    Jag har ett samlat betygsdokument från gymnasiet (2010-2014), fixade sedan 2 kurser på Komvux och har nu hållt på att fixa de resterande på folkhögskola. Jag har nu sökt ett program vid Liu, enda som syns är mina 2 kurser från komvux, det samlade betygsdokumentet har jag laddat upp men den har inte blivit granskad än. Min fråga är att jag kommer inte hinna bli klar och få mitt omdöme innan 18 april MEN innan sista komp. dag i juni, hamnar jag då i reservlistan? Har jag en "sämre" chans att komma in på det önskade programmet? Och vilken urvalsgrupp kommer jag hamna i?
    Har även gjort hp en gång förra året och gjorde det nu i helgen för en andra gång.
    Mvh Lina
    • SYV-besökare : Om det inte finns någon studievägledare, då är det oftast Mentor som sköter detta. Prata med din mentor snarast möjligt. Fråga om du läser "rätta kurser", dvs de kurser som kommer att ge dig Grundläggande behörighet och även Särskild behörighet till just din högskoleutbildning. Omdöme från din folkhögskola borde du kunna få i slutet av maj och då borde du kunna i god tid ladda upp betygen på www.antagning.se - vänta inte; utan ladda upp betygen så fort du får dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    om du kompletterar t o m 21 juni 2017 - har du samma chanser som "vem som helst". Frågan är då om du kommer att ha Grundläggande behörighet.

    Om jag förstår rätt, så påbörjade du gymnasiestudier hösten 2010 och du läste mot Slutbetyg, men fick Samlat betygsdokumen. Min bedömning är att du behöver på komvux ta ut ett Slutbetyg, alt. om Folkhögskola skriver Omdöme om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier. Detta omdöme och/eller SLUTBETYG från komvux behöver du ladda upp på "mina sidor" på Antagning.se ... varför ditt Samlat betygsdokument inte blev granskad, tror jag, beror på att det ger inte Grundläggande behörighet (och då är det ingen idé att granska, för att du är i dagens läge - för Antagning.se - OBEHÖRIG).

    Även med högt resultat på Högskoleprovet, kan inte du komma in, om du är Obehörig.

    Det är yrkeshögskola som kan göra undantag och ta in obehöriga (www.yhguiden.se) men inte högskola/universitet.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Hej igen,
    • : Från folkhögskolan kommer bag i slutet av den här terminen få ett omdöme som ska ge mig berhörighet till folkhögskola. Har läst här i 1,5 år. Hur gör man med kompletteringen? Blir inte jag struken från mitt val och då hamnar i sen anmälan gruppen?
    • Julia : Jag tror du menar att Omdöme ska ge dig behörighet till HÖGSKOLA. Så som reglerna är - om du laddar upp bekräftelse på att du är Behörig - senast 21 juni 2017, så är det OK, du söker på samma villkor som alla andra. Tänk på att åk3 elever på gymnasiet har inte heller fått sina examensbevis. De kommer, precis som du, ladda upp dem senare i juni.
    • : Ja, får jag inte något sånt från folkhögskolan? Vi har ingen syv här och ingen annan verkar ha någon större koll. Men de säger att jag får ett omdöme här ifrån. Poängen och så med mina andra betyg har vi räknat på så jag har tillräckligt med godkända betyg. Räcker allt det här för att jag ska bli behörig till universitet?
    • SYV-besökare : För att bli behörig till högskola/universitet behöver du Omdöme från en folkhögskola /eller Examensbevis från komvux/ - i omdöme från folkhögskola måste det stå att du har GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET TILL HÖGSKOLESTUDIER. Om du inte har någon SYV på din folkhögskola, vänd dig direkt till Rektor. Berätta annars vad det är för en folkhögskola du går på.
    • : Okej då förstår jag! Kan det vara så att jag får ett omdöme utan att få grundläggande behörighet? Rektorn är här väldigt sällan och svår att få tag på men ska fråga nästa gång jag hör att hon är här. Går på Ålsta folkhögskola i Sundsvall city.
    • SYV-besökare : Det finns olika sortens omdöme man kan få på en folkhögskola, ex. kan det vara omdöme om att man har Särskild behörighet i en viss kurs. Du behöver just omdöme om att du har Grundläggande behörighet. Sedan kan det också behövas att du har Särskild behörighet i vissa kurser /det beror på vilken utbildning på högskolenivå du söker/.
    • SYV-besökare : Rektor borde ju ha epostadress. Det borde också få lämna meddelande på rektorns tel.svarare. Det kan inte vara så att det enda sättet att få tag i rektor är att möta henne i korridoren på skolan! :)
    • SYV-besökare : Se t.ex kontaktuppgifter på https://www.lvn.se/Folkhogskolor/Alsta-Folkhogskola/Kontakta-oss/Skolledning/
    • : Tack för all hjälp! Ska ta kontakt med rektorn direkt :)
    • Daniel : Vi provringde det nummret som finns till rektorn och det visar sig att rätt nummer ska vara "7" på slutet och inte "6" av "kontorsnummret", dvs Inte mobilnr., utan det andra nummret (som inte är Mobilnr). Prova maila. Fråga också lärare och kurator om någon studievägledare finns eller vem det i så fall gör det som studievägledare annars gör. :)
    Läs alla kommentarer