Erik
    Jag undrar om jag får merit poäng för matte3b även fast det krävs för utbildningen jag ska söka till. Eller får man meritpoänget inlagd vad som än händer?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erik, se gärna en kort sammanfattning men där det ändå förklaras ganska bra - på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit

    om matte 3 krävs för behörighet, då MÅSTE man ha godkänt betyg i den kursen; om man inte har det, är man Obehörig. Och då kan man inte få MERITPOÄNG för en kurs som gör dig behörig.
    Det är Högre, dvs "onödigt höga" kurser i matten som ger meritpoäng. Krävs matte 3 för behörighet, då ger godkända betyg i matte 4, 5 och matte specialisering meritpoäng.
    Max i merit kan man få även utan merit för matten. det är eng 7 och moderna språk 3 och 4 som kan ge max i merit.

    Vänligen

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar! Men förstår inte på en viss sak här. När jag ska söka på högskola eller universitetet och matte 3 krävs för utbildningen. Jag får fortfarande meritpoäng för den kursen som man lägger till snittvärdet. Eller räknas den ej med eftersom man behöver kursen för att vara behörig?
    • Julia : Alla kurser, förutom Gymnasiearbete, räknas in i ditt JÄMFÖRELSETAL, oavsett om de ger eller inte ger meritpoäng. Sedan plussar man på meritpoängen, om man får några meritpoäng. Om man inte har meritpoäng, är jämförelsetal lika med meritvärde. Det är Antagning.se som räknar på dina betyg; och de brukar räkna rätt; så du behöver bara tänka på att få så höga betyg du kan. Antagning.se kommer att räkna fram meritvärde på varje alternativet som du kommer att söka till - om du kommer att söka till högskola/universitet i Sverige.
    • : "Om behörighetskravet är matematik 3 så ger matematik 4 en halv meritpoäng och matematik 5 en meritpoäng (totalt 1,5 meritpoäng). Kurser i Matematik specialisering ger 0,5 meritpoäng." betyder den här meningen att merit poängen som man egentligen skulle få från matte3 ej räknas med ifall jag söker en utbildning som kräver matte3?
    • Anna : Ja, du har rätt. Om du skulle med samma betyg söka till utbildning som kräver matte 2, då får du 0.5 i merit för matte 3; om du söker till utbildning som över huvudet taget inte för särskild behörighet kräver matte, får du 0.5 för matt 2 och 0.5 för matte 3. Max merit inom matte är 1.5.
    Läs alla kommentarer