Dylan
    Hej, jag kommer läsa engelska 7 som kommer ge 1 meritpoäng, kommer meritpoängen sättas efter andra betyg är adderade eller hur kommer det vara?

    Exempel 1: 3 år har gått och jag har 15 poäng, kommer engelska 7 ge mig 16 + poängen i engelskan.

    Exempel 2: Jag kommer få merit poängen på det sista året, så om jag har 15 på det första, 15 på andra, kommer jag få 16 på den sista?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan,
    om meritpoäng för dig med Examensbevis - var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Kort förlaring:
    man räknar snittet på alla betyg som ska räknas in - så får man fram Jmf, jämförelsetal (där ingår också betyg i eng7 bland de betyg vars "snitt" räknas fram).
    Sedan plussar man på meritpoängen till Jmf och får fram meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats på svenska högskole- och universitetsutbildningar.

    Exempel nr.1
    om du har alla E betyg i ditt examensbevis, blir Jmf 10.0
    om du endast har eng 7 som kurs som ger dig meritpoäng - får du då meritvärde: 10.0 + 1.0 = 11.0
    *********
    om du har max meritpoäng (2,5) blir i exemplet - ovan - meritvärde 12,5 i stället (fortfarande har man alla E-betyg). Det är endast godkända betyg i kurser som ger meritpoäng; får man F betyg, ger inte kursen meritpoäng i så fall.

    Exempel nr.2
    om du har alla C betyg i ditt examensbevis, men A betyg i Engelska 7 - blir då ditt jämförelsetal /snittet av betygen/ 15,2 och till det läggs det till Meritpoängen; då blir meritvärde 16.2 i så fall.
    Men om du vid alla andra betyg C har E betyg i eng 7 - då blir snittet 14,8 och till snittet (Jmf) plussar man på meritpoängen; då blir meritvärde 15,8.
    Du vinner, alltså, på att ha högre betyg i alla kurser, inklusive de kurser som ger Meritpoäng.

    Studie- och yrkesvägledare