Sandra
    Hej! Jag gick ut gymnasiet i år med ett fullständigt slutbetyg men jag är inte nöjd med mitt betygssnitt. Därför vill jag nu läsa upp det så nu har jag olika frågor kring detta.

    1. Vad jag har förstått så är det endast genom prövningar man kan läsa upp betyg om man har ett fullständigt slutbetyg? Eller kan man också läsa upp dom genom distans? Är det ens någon skillnad?

    2. Hur många prövningar kan/får man göra på en gång?

    3. Får man endast göra prövningar i ämnen som man redan har i slutbetyget? Eller kan man välja till nya kurser, vilka som helst?

    4. Kan man läsa upp kurser man haft som individuella val? Kan man läsa upp foto, bild och andra praktiska ämnen?

    5. Kan man välja till kurser som t.ex. Engelska 7 och får man då meritpoäng i det?

    6. När man söker till universitetet prövas man då i BI och någon annan grupp? Eller inte alls i BI?

    7. Någonstans tyckte jag att jag läste att man prövas i bara BI om man har gjort prövningar i 9 ämnen eller fler, stämmer det?

    8. Kan man anmäla sig till prövningar när som helst under året? Kan man läsa prövningar på olika komvux?

    9. Jag skulle vilja plugga i England och på ett universitets hemsida stog det att det krävs ett fullständigt gymnasiebetyg för att bli antagen. Betyder det att jag endast kan söka med mina slutbetyg från gymnasiet och inte mina nya slutbetyg ifall jag gjort prövningar som höjt mitt snitt?

    10. Jag blev antagen till en kurs på SU i år, kan jag läsa på universitetet samtidigt som jag läser prövningar på komvux?

    Jätte tacksam för svar då jag inte lyckats hittat svar på detta/bara hittat motsägelsefull information!! Mvh

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Sandra!

    1. Vid enstaka fall kan du läsa upp betygen, men oftast godkänner inte komvux detta. Komvux godkänner oftast att du får läsa kurser som du saknar betyg i eller har F. Att göra en prövning "ett prov" kräver oftast att du studerat innan, det kan du göra distans. Det kan också finnas privata anordnare där du kan "läsa om" kurser, något du själv får betala för.

    2. Du får göra hur många prövnignar du vill. Men du bör fundera på vad som är rimligt att klara av.

    3. Du kan göra prövningar i andra kurser också. Men för att de ska räknas in bör de kurserna behövas för t.ex behörighet för en speciell utbildning t.ex. Eller att kursen krävs för att få en fullständig gymnasieexamen t.ex.

    4. Ja det kan du göra beroende på vilket utbud komvux har på kurser.

    5. Se svar på fråga 3. Engelska 7 ger meritpoäng.

    6. Du prövas i BI och Blex utan kompletteringar, om du har kompletterat prövas du även i BII. Här kan du läsa mer.

    7. Nej det känner jag inte till.

    8.  Ja det kan du göra, oftast är prövningarna vid olika tidpunkter så helt fritt är det inte. Du gör prövningarna i komvux i din hemkommun då det är komvux i din hemkommun som betalar för prövningen. Du kan ändå själv behöva betala 500kr/tillfälle/prov.

    9. Jo du kan söka med dina nya betyg efter eventuella prövningar.

    10. Ja det kan du göra, du kan läsa på SU och samtidigt komplettera betygen på komvux för att söka en annan utbildning senare.

    Hälsningar
    Melina, SYV

    • : Hej, tack så mycket för svar! Bara för att förtydliga, jag menade alltså i fråga 4 ifall man kan göra just prövningar i praktiska ämnen? Och fråga 3/5, Engelska 7 kan jag bara läsa ifall det ger behörighet till en viss utbildning som jag vill gå eller? Och en ny fråga, kan man läsa flera prövningar samtidigt? Tack på förhand.
    • Melina : Ja det går att göra prövningar även i praktiska ämnen. Om du läser engelska 7 får du meritpoäng :). Du kan göra flera prövningar.