Julia
    Hej!
    Jag tar studenten i år 15 Juni från teknik design och produktutveckling och är 19 år. Jag har anmält mig till en intensivkursen i Fysik 2 nu i sommar på komvux, som börjar 3 juli. Komvux vill att jag ska lada upp mitt slutbetyg från mina tre år på gymnasiet, men problematiken är ju att jag inte tagit studenten än. Så det jag undrar är hur ska jag göra för att kunna läsa intensivkursen i sommar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är klart du inte kan ladda upp ett betyg som du ännu inte har fått! :) Och det måste även personal på komvux förstå, tänker jag... :)

    Mina råd till dig är följande: ta kontakt med personal på komvux, berätta om din situation (att du läser åk3 på gymnasiet nu) och fråga om de vill att du tar Intyg från din gymnasieskola om att du läser åk3 och förväntas bli klar med din 3-åriga gymnasial utbildning "det och det datumet..." när det nu blir...:) och i så fall laddar du upp det intyget nu, och sedan så fort du får ditt Examensbevis (elle Studiebevis) från din gymnasieskola - så laddar du upp det dokumentet.

    Komvux kan också säga "någonting annat" till dig... ex. att de tror på att du läser åk3 och du behöver t.ex inte ta något intyg på din gymnasieskola, utan att du, så fort som du kan, laddar upp dokumentet när du får det från din skola. Men PRATA MED PERSONAL PÅ KOMVUX.

    Om du fyller 20 år under kalenderåret 2017 (även om det är 31 dec 2017) - då är du behörig att läsa på komvux från 1 juli i år (pga din ålder). Om du fyller 20 år under 2018, då blir du behörig till komvux pga du har genomfört 3-årig gymnasial utbildning... så du blir behörig i vilket fall.

    Ang. just Fysik 2 - så kan komvux kräva att du uppvisar godkänt betyg i Fysik 1a. Annars så tycker komvux att man "saknar tillräckligt förkunskaper". Återigen - prata med personal på komvux. Om du redan har godkänt betyg i Fysik 1a, bra om du laddar upp det betyget, om du kan - nu på en gång. Annars så förklara för personal på komvux att du kommer att "inkomma med godkänt betyg i fysik 1a" så fort du får betyget i handen, typ i mitten på juni.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA