Hej Anton!

    Reglerna har ändrats flera gånger under de senaste åren och det är extremt viktigt att veta om ditt slutbetyg är från 2010 och senare eller från 2009 och tidigare.

    Om du behöver komplettera för behörighet, så måste du läsa kurser eller göra prövnignar i de kurserna, annars så är du ju inte behörig.

    Man bör alltid försöka få så höga betyg som möjligt i alla kurser.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • Anton : Hej! Mitt slutbetyg är från 2011
    • Anna : Då står det som gäller för dig här: https://www.antagning.se/Global/Faktablad%20HSV-VHS/gar-i-gymnasiet.pdf
    • Anna : Nu har jag ringt till Universitetes och högskolerådet och fick svar per telefon som lyder: om en person har Slutbetyg från 2011 och läser kurser i det nya systemet, t.ex Matematik 4 - som krävs för Behörighet (särskild behörighet) till en viss högskoleutbildning, då räknas in betygen i de kurserna i personens Jämförelsetal, dvs man kan höja eller sänka sitt Jämförelsetal pga de nya betygen. Det är i alla fall vad handläggare som sysslar med antagning till högskolan säger och det är de som räknar på betyg, så man måste lita på att de vet vad de pratar om. :)
    • Anton : Okej, tack ska du ha för hjälpen! En fråga till bara. Om t.ex Matematik 4 krävs för behörighet så är det bara just 4:an som räknas in i jämförelsetalet? Så 2:an och 3:an räknas inte med i jämförelsetalet?
    • Anna : Bara det betyget just i den kursen som krävs för behörighet räknas in, så svar är JA! Matte 4 betyg räknas in men ej lägre kurser i Matte. Smart, dock, tycker jag att försöka få så bra kunskaper och så höga betyg i alla kurser för att: i fall du skulle ändra dig och söka till t.ex. Fastighetsmäklare, där Matte 3 krävs för behörighet, då är det det betyget som kommer att tänkas in. Och skulle du söka till Psykolog, då kommer Matte 2 att räknas in.
    Läs alla kommentarer