Emma

    Hej! Jag har det väldigt svårt att förstå hur statistiken för urval 1 och 2 fungerar. Om det tillexempel står: Antagna i Urval 1: 29 Antagna i Urval 2: 29 Det skulle inte vara möjligt att alla antagna skulle tacka nej och att 29 helt nya personer blev antagna. Jag har svårt att greppa hur urval 2 väljs och vad statistiken visar. Det skulle vara snällt om någon kunde förklara.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    jag antar att din fråga gäller antagning till högskola/universitet, stämmer det?
    I så fall är det Antagning.se som ansvarar för det.
    Fråga syv jobbar inte med antagning till högskola-universitet. Och att tolka antagningsstatistik kan vara intressant, speciellt om man gillar statistik ... praktiskt sett, ger det inte så mycket - för att utifrån hur det har varit förr kan man ändå inte veta hur det blir i framtiden. Det är väldigt mycket slump hur många som tackar Nej till utb.platserna.

    Med det sagt, så tror jag de menar att det är totalt 29 antagna (några av dem kanske kom in från reserv... eller så är det ingen som kom in från reserv).
    ***
    Om du t.ex fick reservnummer 15 efter första urvalet och efter andra - fick reservnummer 5 - då måste det betyda att 10 st. blev kallade från reserv. För din del: om du är BEHÖRIG och fick Reservnummer, så är det viktigt hur högt reservnummer du har, alltså hur mycket har kön flyttat sig i rätt riktning... men inte ens det kan säga om du får plats. Därför att det tyvärr kan bli så att även Reserv nr.1 inte kommer in. Men reserv nr.1 har givetvis mycket högre chans att komma in än t.ex reserv nr.101. Det säger sig självt.
    ***
    Antagningsstatistik kan vara svårtolkad. Vill man fördjupa sig i det - går det givervis att få svar; börja med att noga läsa all info på www.antagning.se/platsfördelning och urval
    Sedan kan du kontakta Antagning.se och fråga just om de detaljer som du vill veta mer om.

    De som inte direkt jobbar med just antagning till högskoleutb., vet inte så mycket om vad de siffrorna står för; man kan givetvis tänka logiskt och göra en "kvalificerad gissning" men man kan i så fall ändå gissa fel. :(

    Hej igen! du kanske redan har läst info på följande sida (länk nedan) - om inte, var god läs där:

    https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/Reservantagning-och-sen-anmalan-/

    Vill man veta varför en viss utbildning har tagit in "si och så2 många reserver eller inte alls tagit in några reserver, då är det bäst att fråga respektive lärosäte eftersom det är de som sätter antagningstalen och det är de som bestämmer hur många överintag man eventuellt tar in i första urval.

    UHR, Universitets- & Högskolerådet gör bara själva urvalet, högskolorna/universiteten är de som satter kraven på hur antagning ska göras.

    Vänliga hälsningar

    SYV-besökare SYV

    Hej,
    Jag fick svar från Antagningshandläggare på Avdelningen för antagning och studentstöd; var god läs - nedan:

             "Det är lite komplicerat och går nog inte att beskriva enhetligt eftersom det kan variera från utbildning till utbildning hur det ”rör på sig i kön”.

    Till många utbildningar tar man in lite för många för man vet att det är många som tackar nej, detta för att inte behöva kalla så många reserver.

    Om man t ex har 100 platser till en utbildning kanske man tar in 130 om man vet att många tackar nej, och då kan det hända att man inte tar in några reserver alls vid urval 2.

    En annan utbildning där man vet att nästan alla tackar ja till utbildningen, tar man kanske inte in något överintag, för då står man kanske där med för många som blivit antagna."

    Vänliga hälsningar
    SYV