Hanna
    Hej! Jag läser för nuvarande natur på gymnasiet, men vill ändå efter studenten läsa till medicinsk sekreterare, som är en yrkesutbildning på yrkeshögskolan. Men jag har inte fått grepp över när sista ansökningsdatum är för yrkeshögskolor, samt vad som gör att vissa kommer in och andra inte när det är högt söktryck?

    Linnea
    • : Kika på www.yhguiden.se - en bra sajt där allt förklaras som handlar om Yrkeshögskola! :)
    • Milla : Tack Oleg för din kommentar. YH-guiden är en mycket bra sida där all info om yrkeshögskola finns! Men om du, Linnéa, har frågor eller funderingar kvar... tveka inte utan hör av dig till oss - igen! Fråga SYV finns för att svara på frågor! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Linnea!

    Roligt att du är intresserad av yrket Medicinsk sekreterare>>

    och utbildning ges inom Yrkeshögskolan>>

    Ansökningsperioder till olika yrkeshögskoleutbildningar varierar. Det är, alltså, inte som vid ansökan till högskola/universitet då samma datum gäller för samtliga utbildningar på olika högskolor.

    Det är viktigt att inte missa sista ansökningsdatum. För att inte göra det - kika med jämna mellanrum på www.yhguiden.se (en hemsida som har all info om yrkeshögskola och YH-utbildningar). Myndighet för yrkeshögskola beviljar nya YH kontinuerligt och nya YH kan därför dyka upp (men den stora "utsläppet" av YH sker vanligtvis i slutet av januari och man bör därför titta extranoga efter nya YH under första halvan av februari varje år).

    De YH som redan är beviljade, ser du redan nu på www.yhguiden.se och just inom det område som intresserar dig - se här>>

    Det finns några YH inom "rätt område" som redan är beviljade att starta hösten 2017, och du kan se dem Här>>

    Du frågar också vad som gör att man kommer in. Det är en alldeles relevant fråga men som tyvärr inte har något glasklart svar. :)

    Om man är Behörig och söker inom Ansökningsperiod, har man goda chanser att komma in. Högre betyg ger givetvis en fördel, men de utbildningsansvariga kan faktiskt ta in även obehöriga (upp till 20% i varje klass) och personer med lägre betyg, om de anses vara mer lämpliga för att klara av utbildningens krav. För att avgöra vem som är mer lämplig, används bl a intervjuer och tester. Exempel på vad som kan krävas för att bli behörig till en YH Hälso- & vårdadministratör>>

    För din del gäller det att ha Examensbevis och godkända betyg i någon "datakurs" eller på ngt.annat sätt kunna bevisa att du är "kompis med dator".

    Arbetslivserfarenhet (även praktik) är ett stort plus när man söker till en yrkeshögskola. Till vissa YH kan arbetslivserfarenhet ställas som ett Krav.

    Hur urvalet går till kan du t.ex se i presentationen av utb på Yrgo i Göteborg>>

    Info om tester (ovan) gäller endast vid ansökan till yH Vårdadministratör på YRGO i Göteborg.

    Till andra YH med samma namn, kan andra urvalskriterier tillämpas.

    Sammanfattning:

    håll koll på när Ansökningsperiod blir till de yrkeshögskoleutbildningar som du vill söka. Försök skaffa dig så mycket arbetslivserfarenhet /helst inom vård, administration eller ngt serviceyrke, där du har med "kunder" att göra/ som du kan. Försök få så höga betyg du kan i alla gymnasiala kurser.

    Tips: försök välja tema för gymnasiearbete som har med "administration inom vården" eller "medicinsk statistik" att göra på ngt. sätt, om du kan, för att när du sedan söker till YH Med.sekreterare, kan det utgöra en fördel. Uppge i så fall tema för ditt gymnasiearbete i din ansökan till Yrkeshögskola.

    Bästa hälsningar & ha en fortsatt trevlig sommar!

    Återkom gärna om ngt. är oklart! :)

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Ansökningsperiod till start på hösten /aug-sept/ på yrkeshögskolan är OFTA från slutet på februari till mitten på april, men kan variera, t.ex kan sista ansökningsdag vara redan 15 mars och även tidigare, t.ex 1 mars.

    Yh Medicinsk sekreterare

    Vårdadministratör

    Hälso- och sjukvårdadministration, se här>>

    OBS! att relevant YH utbildning kan heta även annat, t.ex "Medicinsk Vårdadministratör" ("Ett kärt barn har många namn", kan man kanske säga :)...

    är mycket populära och brukar inte ta emot ansökningar efter sista ansökningsdag, och inte erbjuda restplatser el dylikt - det är därför mycket viktigt att i god tid ta reda på när sista ansökningsdag blir och söka inom ansökningsperiod. Komplettera med betyg i kurser som du fortfarande läser (när sista ansökningsdag inträffar) - måste man rimligtvis kunna göra. Uppge i din ansökan att du ännu inte är klar med gymnasiet och komplettera din ansökan så fort du får ditt Examensbevis.

    OBS! till Yrkeshögskola söker man till varje utbildning separat & helt oberoende av alla andra ansökningar!!!

    Det är, alltså, stor skillnad mot högskola/universitet där man kan i samma ansökan söka upp till 20 olika utbildningar.

    Om du är intresserad av att söka YH på flera orter, ta reda på villkor på varje ort separat - det kan finnas skillnader även i Behörighetskraven, trots att YH utbildning kan ha exakt samma namn och ansökningsperiod kan ligga väldigt olika - t.ex kan YH med samma namn på en ort ha sista ansökningsdag sista maj och på en annan ort - 1 mars (och detta trots att de startar samma dag till hösten!!! :).