Robin
    Hej,

    Jag planerar på att plugga till tandläkare i framtiden. Mina gymnasiebetyg räcker inte för att kunna komma in på tandläkarlinjen, så jag planerar på att plugga inför högskoleprovet. Jag studerade Natur, Natur och klarade alla ämnen förutom Fysik 2 där jag fick F.
    Jag undrar helt enkelt vad det är jag behöver göra nu? Jag antar att jag måste studera fysik 2 i Komvux för att få godkänt på det. Påverkar detta min behörighet?
    alltså, kan jag bara- få godkänt på fysik 2 i Komvux, få tillräckligt mycket poäng inom högskoleprovet för att komma in på tandläkarprogrammet och sedan är jag klar? påverkas inte chanserna att komma in med tanke på att jag fick mitt godkända fysik 2 genom Komvux?

    (Förlåt att det blev så slarvigt skrivet!)

    Mvh

    Robin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    du måste komplettera med godkänt betyg i fysik 2, och eftersom du utan den kompletteringen inte är behörig, kommer du prövas i BII, kompletteringsgruppen (och kan inte prövas i BI, direktgruppen) när du ska söka till svenska tandläkarutbildningar.
    På vilket sätt du skaffar dig godkänt betyg i fysik 2: om det är genom att läsa på komvux eller genom en prövning, spelar ingen roll, men godkänt betyg i fysik2 är nödvändigt att du får, för annars kan du inte delta i konkurrensen om utbildningsplats, då tandläkarprogrammet kräver bl.a godkänt i fysik2, för särskild behörighet.

    Om du blir behörig, då kommer du prövas i BII, men där kommer du förmodligen inte in på tandläkarprogrammet om du inte har mycket högt meritvärde. Du kommer samtidigt prövas i HP-urvalet, om du har resultat av högskoleprovet.
    Så, din plan att skaffa godkänt betyg i fysik2 och göra högskoleprovet tycker jag är rätt väg att gå! Lycka till!
    FråGA SYV kommer hålla tummarna för dig!