Sebastian
    Jag undrar hur det fungerar om jag har D i matte 1 och sen ska läsa matte 2 och vill ha A i slutbetyg, måste jag haft A i matte 1 eller spelar det ingen roll? Är det matte 2 som räknas i slutändan för det är den "högre" kursen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sebastian; jag antar att du läser mot Examensbevis och vill att även matte 2 ingår som en av kurserna i ditt examensbevis, stämmer det?
    Matematik 1 är en obligatorisk kurs som man måste - med Godkänt betyg - ha i sitt examensbevis. I annat falll uppfyller man inte kraven och kan inte få examensbevis.
    Sedan räknas ALLA BETYG i alla kurser, förutom GA, gymnasiearbete - in i ditt Jämförelsetal (alltså, både betyg i matematik 1 och i matematik 2).
    ***
    Det "pratas om" (finns förslag på) att införa Ämnesbetyg... då skulle det bli att den Högsta kursen "sätter betyg på hela ämnet", men ännu är det bara ett förslag. Som det funkar idag, så spelar betygen i alla de olika kurser lika stor roll vad gäller att bidra till Jämförelsetalet.
    Läs gärna Reportage/betyg-pa-gymnasiet (och samma princip gäller även vid studier på komvux).