Alma
    Hej, ja hur funkar det egentligen? Om man läser modersmål så kan man få 360 poäng om man då fått alla A såklart. Men vad händer då? Har läst att om man läser 17 eller 18 ämnen så tas ett ämne bort (sitt sämsta ämne) och ''tillgodogör'' ett annat? Får man mindre poäng då eller? Vore bra med en enklare förklaring.

    Tack i förhand! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alma!

    Förklaring finns på www.gymnasieguiden.se och jag skickade en snabblänk i min kommentar till din fråga, se ovan men

    mycket kort:

    max antal betygspoäng är 340;

    om man ej fått betyg i moderna språk som språkval, är Max 320.

    du har rätt: det lägsta betyget räknas ej i om man har betyg i fler ämnen än det antal som får räknas i.

    mvh Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack! Men om man har både betyg i moderna språk och modersmål vad händer då? Då blir väl max 360?
    • Milla : Nej! Då tar man betyget i moderna språk och lägger åt sidan ett tag och av dem övriga betygen väljer de 16 högsta, räknar ihop poängen(10 för E och 20 för A) och sedan plussar på betyget i moderna språk. Det är alltså Max 340 betygspoäng.;)
    • : Jaha okej tack! :D