Siri
    Hej!
    Jag går sista terminen i nian nu och läser franska som modernt språk. Jag har dock tappat motivationen helt och vill byta språk när jag börjar gymnasiet.

    Jag vill byta till tyska och skolan jag ansökt till erbjuder kurser i tyska. Har sökt till samhällsvetenskapsprogrammet, om det gör någon skillnad.

    Har googlat runt lite, men jag förstår inte riktigt hur det funkar med byte av modernt språk. Förstår att man inte får full meritpoäng om man bytar.

    Har dock hört att man kan läsa, i mitt fall, tyska 2 och 3 om man väljer det som individuellt val efter man fått betyg i tyska 1. Eller att du kan läsa till någon annan kurs som ger meritpoäng som t.ex. Engelska 7.

    Allt detta är som ni kanske märker lite blurrigt för mig. Skulle vilja ha en enkel förklaring på hur det funkar med byte av moderna språk?

    MVH
    Siri

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Siri,

    du har rätt att byta till tyska eller till ett annat modernt språk, när du börjar på gymnasiet.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet ingår det 2 obligatoriska kurser i moderna språk. Du kommer i så fall läsa tyska 1 och 2.

    Meritpoäng för man först från moderna språk 3. Att du ska som Individuellt val garanterat läsa tyska 3 under åk3 - kan inte jag lova dig. Det går ibland. Schemat måste gå ihop och lärarkapacitet räcka på skolan, och det är inte alltid det gör det... :(

    Meritpoäng för du för engelska 7 (som inte är obligatorisk kurs) och för "högre kurser i matematik". Vad är Högre kurser? Jo, det är kurser som är svårare, än det som krävs för just "din högskoleutbildning". Exempelvis: om du efter gymnasiet söker till juristprogrammet, får du 0.5 i merit redan för godkänt betyg i matematik 2; men om du söker till socionomprogrammet - får du inga merit för matte 2 /för att det Krävs för Särskild behörighet till Socionomprogrammet att man har godkänt betyg i matte 2/.

    Hur det ligger till med meritpoäng när man läser mot Examensbevis, vilket du kommer att göra - kan man läsa om på GymnasieGuiden.se>>

    Meritpoängen gör stor skillnad. exempelvis om man har alla C-betyg på gymnasiet och inga meritpoäng, får man meritvärde på 15.0 men om man har max i merit, får man meritvärde på 17.5 /med samma betyg, C-betyg i alla kurser/.

    Bästa hälsningar

    ANNA