anonym
    Hej! Det är så att jag ansökte om en Imv plats på gymnasiet i kommunen som jag är folkbokförd i. Hur stor är chansen att man kan komma in på detta programet och är det efter hur många platser som det finns kvar på mitt program man kommer in? Och kan man ta sig in där med F i matten?
    • Julia : Med "Imv plats" menar du Introduktionsprogrammet - Programinriktat val?
    • : ja

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    om jag förstår rätt, så har du F i matte från vårterminen i år9 i grundskolan och med det inte är behörig till nationella svenska gymnasieprogram, stämmer det?

    Du ansökte om att gå IM/programinriktat-val - vilket jag gissar att du menar i din fråga. Det är ett helt nytt program som kommer att "starta" 1 juli 2019, alltså idag ännu inte finns. På grund av att det är en ny utbildning, som tidigare ej har funnits, är det svårt att veta exakt hur det blir med den utbildningen.
    Enligt Skolverket är det frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda platser på det programmet, men, å andra sidan, så har kommuner ansvar för att erbjuda utbildning även till elever som är obehöriga till de nationella programmen.
    Förutom IM/programinriktat-val så kanske även Yrkesintroduktion kan bli av intresse för dig.  Som obehörig till de nationella programmen, är du Behörig till IM, däribland till yrkesintro.
    Kan tyvärr inte svara hur det blir med din gymnasieplats - eftersom Programinriktat val är en helt ny utb. och pga jag inte kan veta hur många platser som din kommun kan "öppna" på den utbildningen och sedan om det blir konkurrens om de platserna eller om alla som behöver får en sådan plats.
    Jag hoppas du får plats där du vill få plats! Men kan inte lova det, tyvärr.
    Det borde i så fall vara så att i fall du ej skulle kunna antas till Programinriktat val, boder du i så fall antingen erjudas gå om år 9 på grundskolan eller få plats på Yrkesintroduktion. Du ska inte behöva vara utan utbildningsplats när läsåret börjar.
    Vänliga hälsningar
    Julia

    • :

      Min mattelärare pratade med gymnasiet och då fick jag igår söka till IMV vilket betyder att jag kommer gå mitt vanliga program men få extra hjälp med matten så att jag kan klara årskurs 9 matten. Men jag kommer ändå gå med andra elever bara att jag kommer gå på en annan mattegrupp.

    • :

      Och mitt gymnasium erbjuder sådana platser till elever så att man ska kunna börja på sitt program. Men jag kommer att få reda på om jag kommer komma in på IMV i mitten av Augusti.

    • Julia : Lycka till!