Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    om vad som gäller för Meritpoäng finns att läsa på gymnasieguiden och här får du snabblänk till den info>>

    Meritpoäng kan man maximalt få 2.5 och man kan uppnå det även utan meritpoäng för Moderna språk, dvs genom engelska7 och högre kurser i matematik.

    Men om man vill få Meritpoäng för moderna språk - då behöver man godkänt betyg i lägst moderna språk 3. Byter man språk från grundskola till gymnaiset och börjar med t.ex Franska, nybörjarkurs - då läser man Moderna språk (franska)1. Sedan kan man fortsätta med steg 2 och 3 - om man läser franska även under åk2 och 3 på gymnaiset. Det blir mycket svårt (kanske t o m omöjigt) att hinna läsa steg 4.

    Och i så fall får man bara 0.5 i merit för steg 3 /och man "missar" 1.0 i merit för steg 4, kan man kanske säga/.

    Det är (ur meritpoängs synpunkt) fördelaktigare att fortsätta med samma språk från grundskola in på gymnasiet.

    Återkom gärna om du har andra frågor eller om du vill ha en mer utförligt förklaring på den här frågan, som du ställde nu. Men läs gärna först om Meritpoäng här>>

    Bästa hälsningar

    Peter SYV