Emmy

    Hej! Jag och min familj ska flytta till Australien nästa år där jag kommer behöva gå gymnasiet år 1 och 2. Vi kommer sedan flytta hem och jag kommer gå mitt sista år på gymnasiet hemma. Vi kommer flytta till Melbourne i Victoria där jag helst vill gå någon internationellt gymnasium. Jag vill även försöka läsa något där jag kan fortsätta min studie hemma och inte behöva gå om de två år jag var i Australien. Så mina frågor är helt enkelt, hur söker jag och hittar jag gymnasium där? Vad kan jag läsa för ”program” för att kunna fortsätta min studie hemma?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Emmy,
    ett förslag som jag har är distansstudier - hermods.se/utbildningar-och-tjanster/gymnasium/hermods-distans Om ni flyttar pga minst en av dina vårdnadshavare kommer jobba utomlands, har du rätt att läsa på distans.
    Ett annat förslag - IB-diploma program; få se om den finns nära där du ska bo i Australien.

    Se exempel på IB-diploma program i Australia - mlc.vic.edu.au; ggs.vic.edu.au och albertparkcollege.vic.edu.au
    ***** Leta efter en IB-school kan man göra på ibo.org/programmes/find-an-ib-school

    Läser du en lokal, australiensisk utbildning, kommer du inte kunna kommma i på år3 på svenska gymnasiala utbildningar. Då kan du kanske komma in på en folkhögskola i stället för att inom en allmän kurs läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet. Om folkhögskolorna - www.folkhogskola.nu