Julia
    Hej! Jag undrade hur hela systemet fungerar egentligen. När man ser statistiken på uhr så står det ju ett betyg på t ex B II för x år. Är det betyget det lägsta betyget med vilket en person kom in på programmet det året, eller?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Julia!

    Det stämmer, det är olika urvalsgrupper.
    I varje urvalsgrupp anges antagningsgränsen, vilket innebär det betyget som den "sista" personen kom in på, dvs där antagningsgränsen blev.
    Om det t.ex är en utbildning som har 20 platser så kommer dom studenterna in som har bäst betyg, av dom "20 bästa", den 20e platsen blir antagningsgränsen.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare