Susan
    Jag går nu i 9:an och läser franska i skolan,dock är det ett problem. Och det är att vi inte ligger på samma nivå som vi bör,och vi är efter alla de andra som läser tyska och franska. Hur löser jag detta sen när jag ska börja på gymnasiet? Då vi varken kan ha enkla diskussioner eller skriva texter på franska.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Susan,

    det är inte på alla gymnasiala program om moderna språk är obligatoriska kurser. Men även om du kommer in på ett program där en eller två kurser moderna språk är Obligatoriska, kan du välja läsa nybörjarkurs i ett annat språk, exempelvis Tyska 1 och/eller Spanska 1.

    Om jag förstår dig rätt, så är du inte nöjd med undervisningen i franska: du tycker att ni kan för lite, jämfört med det om ni borde kunna. Angående detta kan jag inte uttala mig då jag inte är lärare i franska.
    Tips som SYV kan ge är att förkorva sig i språket utanför skolan - på olika sätt; det finns möjligheter att läsa franska även utanför skolan - språkresor, självstudier, hitta personer som man kan prata franska med mm.

    Frågan är om du vill lära dig mer franska, även om det blir utanför skolan; eller om du vill klaga på undermålig undervisning. Det är rektor som är ytterst ansvarig på varje skola. Be dina vårdnadshavare att kontakta rektorn på din skola och påpeka att undervisningen inte är så bra som den borde vara (om du tycker det).

    Allmänt gäller:
    om man på grundskolan har läst ett modernt språk och kommer in på ett gymnaieprogram där läsa moderna språk är obligatoriskt, kan man välja läsa nivå 3 (mod.språk 3) i samma språk och kanske t om mod.språk 4 ELLER börja på ett nytt språk, nybörjarkurs. På de programmen där mod.språk inte är obligatoriska, behöver man inte läsa moderna språk, över huvudet taget.
    Har man ett annat modersmål, än svenska, kan man - i stället för moderna språk - läsa sitt modersmål.

    Hälsningar
    Peter syv