Clara
    Hej, jag går tvåan på natur-natur och har nyligen reducerat min studieplan genom att ta bort matte 4 och kemi 2. Tar jag studenten precis som alla andra även om jag inte läst lika mycket som dem?
    Och hur räknas min merit när jag går ut?

    Jag ska läsa in matte 4 och kemi 2 på komvux. Kommer då min totala merit bli med de ämnena inräknade plus gymnasiebetygen, eller hur går det till?

    Sen undrar jag också om det är värt för mig att välja ett meriterande ämne som t.ex engelska 7 som individuellt val i trean, även om jag inte kommer gå ut med fullständiga betyg?

    Tack för hjälpen!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,
    det är Examensbevis du behöver få för att få Grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan om matte 4 och fysik 2 krävs för just "din högskoleutbildning" /dvs för Särskild behörighet/ behöver du få godkända betyg även i de kurerna, men det spelar ingen roll om du får de betygen på gymnasiet eller senare. du blir ju ändå BEHÖRIG.

    Se gärna info om Kraven för examensbevis >>> - alla kurser inom en av inriktningar måste du har betyg i. På inriktningen natur på NA är både matte 4 och fyisk 2 Obligatoriska kurser. utan betyg i de kurserna uppfyller du inte kraven för examensbevis. Om du på gymnasiet får Studiebevis, kan du komplettera för examensbevis på komvux. Du blir sedan "lika behörig" men kommer att prövas i BII, kompletteringsgruppen, när du söker till svenska högskoleutbildningar.

    Att "ta studenten" ? här kan man mena olika saker: är det att springa ut och skrika dig hes och få möjlighet att trängas på studentflaken som du är ute efter? eller vill du ha examensbevis och bli behörig till högskola/universitet? Vad menar du med att "ta studenten"? :) Läs gärna på >>reportage/studenten

    Du kan kanske ta examensbevis från inriktningen Naturvet.och Samhälle - för det behöver du få betyg i följande kurser

    och för övrigt få betyg totalt i 2500 poäng inkl godkänt betyg i GA, gymnasiearbete.