Stefan
    Hej,

    Om man har läst (estet) gymnasiet och fått slutbetyg 2004, och sedan läst omvårdnadskurser på komvux åren 2014/15, kan då dessa betyg räknas med som tilläggskompletteringar i meritvärdet när man söker högskola?

    (Komvuxbetygen är nämligen betydligt högre än gymnasiebetygen, och skulle dra upp meritvärdet).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Stefan,

    det som gäller för dig som har Slutbetyg från 2004, dvs innan år 2010 - finns skrivet på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010

    Mitt råd är att du söker de utbildningar du vill komma in på och att du ser till att Antagning.se får tillgång till alla dina gymnasiala betyg. Antagning.se, när de räknar ut ditt meritvärde, har den principen att av de "onödiga betygen", dvs som egentligen ej krävs - räknar de in endast de betygen som skulle höja ditt meritvärde; annars - så räknas inte de "onödiga betygen" in. Du förlorar, alltså, inte någonting på att ladda upp alla dina betyg på Antagning.se; tvärtom - du kan vinna på det.

    Hur man räknar ut meritvärde på Slutbetyget sedan innan 2010 - finns info på www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/Rakna-ut-ditt-meritvarde

    och det står att man får räkna in "tilläggskompleteringarna", dvs nya kurser som inte fanns med i Slutbetyget /de räknas endast in, om de höjer meritvärdet/; dock är det viktigt att tänka på att tilläggskompletteringar höjer ganska så lite... exempel: om du har 500 poäng G; kurser betygsatta med G - måste du ha 500 poäng MVG - för att få alltihoppa till VG /1000 poäng/. De nya poängen läggst TILL, inte byts ut... Enkelt uttryckt, kan man säga så här: om man har alla G betyg i sitt Slutbetyg och får exakt samma antal Nya kurser /poäng/ som alla är betygsatta med MVG - blir det medelbetyget VG i så fall... för att de gamla, lägre betygen, försvinner ju inte, tyvärr. :(

    Du, som söker till högskoleutbildningar i Sverige, behöver, som tur är, inte räkna på dina betyg själv. Det gör Antagning.se.
    Och Antagning.se räknar alltid /där det är möjligt/ - till din fördel. Därför uppmanar vi att ladda upp alla sina betyg på "mina sidor" på www.antagning.se när man söker till en högskoleutbildning; man kan aldrig "förlora på" att uppvisa fler betyg;
    Har man flera betyg i samma eller i en motsvarande kurs, är det det högre betyget som gäller.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA