Fredrika
    Hej!

    Jag gick 2 av 3 år på Handel och Administration år 2008-2010 och fick betyg i följande kurser:

    Administration A 50p, Arbetsmiljö och Säkerhet 50p, Bransch- och produktkunskap 50p, Datorkunskap 50p, Engelska A 100p, Estetisk verksamhet 50p, Försäljning och Service 50p, Idrott och hälsa (fick IG), Information och Layout A (IG), Inköp och varuhantering 100p, IT-stöd 50p, Matematik A 100p, Naturkunskap A 50p, Näthandel A 50p, Näthandel B 50p, Personlig försäljning 50p, Praktisk marknadsföring A 50p, Praktisk marknadsföring B 100p, Projekt och företagande 50p, Småföretagande A 50p, Svenska A 100p, Telefonförsäljning 50p samt Tursim 50p.

    Jag har nu flera år senare kommit fram till att jag vill bli Receptarie men det kräver såklart grundläggande behörighet + särskild behörighet.

    Jag har då fått info om att jag behöver läsa:
    Religionskunskap 1
    Samhällskunskap 1b
    Svenska 2
    Matematik 2c
    Matematik 3c
    Matematik 4
    Kemi 1
    Kemi 2
    Biologi 1
    Biologi 2
    Fysik 1a

    Kommer jag verkligen helt säkert ha behörighet att söka Receptarieutbildningen sen? Vad kommer jag egentligen få för examen eftersom jag inte läser Handel och Administationsprogrammet fullt ut (i och med att jag väljer att lägga till kemi o biologi mm som jag numera har mer nytta av). Hur blir det med examensarbete som man normalt gör i slutet av gymnasiet?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fredrika,

    jag tror det är ett SLUTBETYG som du fick planering mot, inte Examensbevis.

    Du som har många betyg i det "gamla systemet" kan - på Undantag - läsa mot examensbevis. Det finns dock "deadline" - 1 juli 2020 då upphör det möjlighet att ta ut ett slutbetyg och efter det måste man läsa mot Examensbevis.

    Det är fördelaktigt för dig att läsa mot ett Slutbetyg: du slipper bl a läsa Engelska 6 och Svenska 3. Och det är lite mindre antal poäng /totalt/ som krävs för ett Slutbetyg, jämfört med Examensbeviset.

    Som jag kan se, har du 1300 godkända poäng (på dina gamla kurser).

    Till ett Slutbetyg måste du få ihop 2350 betygsatta poäng. du kan ha några F-betyg, eller IG men det drar ner medelvärde - så vi rekommenderar att satsa på alla godkända betyg, helst.

    Det fattas, alltså 1050 poäng.

    Svenska 2 måste du läsa för att den kursen motsvarar gamla Svenska B kursen och krävs för Grundläggande behörighet.

    Religionskunskap 1 och Samhällskunskap 1b behöver du också för att få grundläggande behörighet - motsvarar Rel A och Samh A, som är obligatoriska kurser till ett slutbetyg.

    Däremot kanske jag inte håller med om matte-kurser; jag rekommenderar matematik 2a och 3b och sedan 4. Detta för att det är lättare att få högre betyg i enklare mattekurser och det gör dig ändå behörig till Receptarieprogrammet.

    Jag håller med den planeringen du fick - mot ett Slutbetyg - se bara till att hinna bli klar och även få ut ditt Slutbetyg innan 1 juli 2020.

    • : Tack snälla för svar! Gällande matten, så har jag fått höra att jag bör läsa de svårare kurserna för att lättare klara av Matematik 4. Men bör jag klara den kursen trots att jag läser 2a och 3b innan?
    • : Jag har förresten fått OK av rektor Komvux att läsa mot ett slutbetyg. Men vad innebär egentligen ett slutbetyg? Jag kommer alltså inte ha Handel och Administarations-examen? (det spelar för mig ingen roll så länge jag kan söka Receptarieutbildningen)
    • : Sista frågan, måste jag göra ett examensarbete som man normalt gör i slutet av gymnasiet?
    • Anna : Det är svårt att komma in på Receptarieprogrammet, höga betyg krävs; du "vinner" därför på att få betyg i matte 2a och 3b och sedan matte 4. du kan Läsa kursen matte 2c, men göra slutprovet för matte 2a, kanske? för att få betyg i matte 2a, som blir troligtvis högre än i 2c... men du gör som du själv tycker blir bäst. Ang.Slutbetyg - så är det ett dokument som bekräftar att du har gymnasiekompetens. Ang. Examensarbete så är det de som läser mot Examensbevis som måste göra GA, gymnasiearbete; det gäller inte dig som läser mot ett Slutbetyg.
    • : Ok tack för bra tips! Finns det någon nackdel med slutbetyg jämfört med examensbevis?
    • Anna : Nej, det finns det inte. I alla fall inte som vi känner till. Tvärtom! det är fördelaktigare för dig att få Slutbetyg: du uppnår kraven snabbare pga färre poäng och friare kurssammansättning; det skulle ta längre tid att uppnå kraven för examensbevis.
    • : Tack snälla för svar! och att ni alltid är så snabba dessutom, uppskattas jättemycket!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;) och du får gärna tipsa dina vänner och bekanta om vår sida! ;)
    • : Tack det ska jag göra! Förresten jag kom på en sista fråga. I och med att jag har samlat betygsdokument från gymnasiet men nu läser kurser på komvux för att få grundläggande behörighet + särskild behörighet. Hamnar jag i BI eller BII-gruppen när jag söker till Receparieprogrammet?
    • Julia : Om du kommer att ha mer än en tredje del kurser från Gymnasiet, då är det en komplettering. Dvs minst två tredje delar av kurser/poängen måste vara Komvux-kurser (de har andra KODER, även om det är samma kurser) för att betyg från komvux ej ska räknas som en komplettering; dvs du måste läsa minst 2 år på heltid Komvux-kurser och ta in dem i ditt slutbetyg för att det ej ska räknas som en Komplettering.
    • : Hmm okej jag förstår på ett ungefär! Jag har läst FLER kurser på gymnasiet än vad jag kommer göra på komvux. Jag läser 11 kurser på komvux. Tror det är 1300p från gymnasiet och resterande 1050p blir från komvux. Blir det BII-gruppen då? Är inte
    • : Varför hamnar vissa i båda grupperna?
    • Julia : Vissa "hamnar" i båda grupperna om de har betygsdokument från gymnasiet och de är fullt behöriga - då prövas dem i BI, direktgruppen; men de samtidigt ändå Kompletterar efter gymnasiet - t.ex för att få Meritpoäng eller höjer kurser genom prövningar och med det Högre meritvärde prövas dem i BII, kompletteringsgruppen. Det är alltså med Olika meritvärden /med lägre - i BI och med högre - i BII/ som de prövas. Om man kvalificerar sig för en viss urvalsgrupp, prövas man i den. Kvalificerar man sig för en annan urvalsgrupp OCKSÅ - prövas man i den också.
    • Julia : På samma sätt som man kan bli fullt behörig på sitt betygsdokument från gymnasiet, kan man bli fullt behörig och prövas i BI med dokument från komvux, men endast om MAJORITET av kurserna /minst 2 tredje delar av poängen/ är Komvux kurser. Man måste alltså ha minst 1600 poäng Komvuxkurser i sitt utbildningsdokument för att det dokumentet ska kvalificera för BI-urvalsgruppen på komvux-betyget.
    • : Okej men jag läser 1100p på komvux men har ändå godkänt betyg på 1300p från gymnasiet. 11 kurser på komvux och 21 kurser på gymnasiet. Du sa minst 800p på komvux, menar du inte 1600p? Isåfall kan jag läsa mer på komvux sen för att komma med i BI? För som det ser ut nu så kommer jag inte ha en chans även om jag så skulle få A i alla komvux-kurser. Jag har helt enkelt för låga betyg från gymnasiet. Det måste väl gå att göra något åt detta eller är det kört för min del?
    • : Jag menar att jag kommer inte ha en chans om jag räknas i BII-gruppen. Mitt snitt blir för lågt även om jag anstränger mig nu på komvux. Pga att mina gymnasiebetyg är låga. Därför vill jag gärna göra det möjligt att räknas i BI-gruppen istället eftersom det verkar var lättare att komma in då.
    • : Såg att du skrev 1600p nu! Jag ska som sagt läsa 1100p på komvux. Kan jag ta bort 500p och ersätta med nya kurser från komvux? För att på så sätt "hamna" i BI-gruppen?
    • : Eller blir det en komplettering då i vilket fall?
    • Julia : Det tar 25 veckors studier på heltid att läsa 500 poäng. Tveksamt också att komvux kommer låta dig läsa om kurser "i onödan". Det är dyrt för komvux att erbjuda studieplatser och de gör det endast om de Måste, inte när man önskar det... Det är mer realistiskt att tro att du får i så fall göra PRÖVNINGAR, förbereda dig genom självstudier och betala 500 kr för varje prövningsförsök. Sedan är jag också mycket tveksam till att ditt Slutbetyg kommer - hur som helst - ge dig plats i BI, direktgruppen... Slutbetyget får man "på undantag". Som regel är det Examensbevis, som är standard på komvux sedan år 2012. Reglerna kring Slutbetyget "på undantag" har förändrats flera ggr under de senaste åren. Behöver samråda med en betygsexpert, och så kan också reglerna ändras ännu en gång... Det är den beödmningen som Antagning.se kommer att göra enligt de regler som kommer att gälla då du söker till högskola - som kommer att gälla. Det går inte med 100% säkerhet svara hur det blir, i alla fall kan inte vi göra det. Frågar man Antagning.se, säger de "det som gäller idag..."... men de säger också att reglerna kan ändras och de kan göra andra bedömningar i framtiden. Antagningsgränser i BII kan också ibland bli LÄGRE än i BI, konstigt nog. Så du kanske inte vinner ngt. alls, tvärtom, förlorar - på att försöka komma in i BI.
    • : Okej! Jag kollade bara statistik från senaste åren och då var BI lägre än BII. Men om man gör en prövning (eller flera), är det en "komplettering"?
    • Julia : Om KODER i prövningsbetyg blir från Komvux (och det borde de ju bli, då du inte längre läser på gymnasiet) - då är de "betyg från komvux" du får.
    • Julia : Antagningsgränser i BI och BII bestäms inte på förhand. "Rätt som det är" kan nästa gång antagningsgräns i BII bli lägre. Sådant händer. Man vet inte det på förhand. Mest fördelaktigt är det att prövas i både BI och BII samtidigt.
    • : Okej jag förstår! Men finns det något jag kan göra för att även testas i BI?
    • : Jag fick svar från SYV i min kommun nu och hon sa att jag testas i BI. Hur vet jag vad som gäller?
    • Mikael : Det är Antagning.se som bestämmer i vilka urvalsgrupper du kommer att testas, oavsett vad någon annan säger till dig. Fråga Antagning.se! :)
    • : Ni hade rätt! SYV i min kommun hade gett mig fel info.
    • : Finns det något jag kan göra för att testas i BI? Jag har 1300p från gymnasiet och läser resterande 1100p på komvux. Kan jag göra prövningar på 500p eller räknas jag ändå i BII då?
    • : Jag läser mot ett slutbetyg på Komvux alltså.
    • Anna : Fråga antagnig. se om du får Slutbetyg med 1600 KOMVUX kurser och resterande "ungdomsgymnasiet"-kurser.... om Antagning.se kommer i så fall med det Slutbetyget pröva dig i BI-urvalsgruppen. Och om Antagning.se svarar Ja på det, kan du sedan anmäla dig till prövningar. får du högre betyg på prövningen än du har i samma kurs från gymnasiet, finns det då all anledning att be SYV på komvux ta med Prövningsbetyget in i ditt Slutbetyg.
    • : Ok tack snälla för svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer