John
    Hej. Jag undrar vilken utbildning eller hur jag ska gå till väga för att kunna jobba med konserter, festivaler, turnéer, galor, mediaproduktion eller tv-produktion?

    Som någon typ av tekniker ev. Ljussättare, Ljustekniker, Ljudtekniker, Eventtekniker? Kanske finns några liknande yrken också, inte bara som tekniker.

    Jobb där med t.ex. är med och bygger och ansvarar för en konsert eller turné skulle vara intressant.

    Tacksam för tydliga svar!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ett tydligt svar är att de jobben du är intresserad av är mycket eftertraktade och fås genom personliga kontakter. Exempel: man börjar som volontär på konserter, gör allt som behövs kring konserter gratis. Sedan kan man få timmar vid behov i några år, om man är duktig och har tur. Det är få som kan försörja sig endast på de jobben, utan de flesta har ett annat jobb och jobbar med konserter som extrajobb. Det är svårt att ge garantier på att lyckas. Ofta kommer man in genom att bli rekommenderad av någon som är etablerad i branschen, dvs det är mycket tur och slump som spelar roll. Givetvis kan man satsa på utbildning som ljud- eller ljustekniker men det går inte att ge någon garanti att efter de utb jobba just med konserter. Man kanske får ngt helt annat jobb eller blir arbetslös och sedan måste ta jobb som inte har ngt med de branscher att göra som du är intresserad av. De jobben kommer i princip aldrig ut i platsannonser; det är för det mesta behovsanställningar, när man inte vet om man ska jobba i framtiden eller inte, man blir anställd för några dagar och ibland i några timmar bara.

    Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/scenarbetare

    • : Tack Mikael för svaret.
    • : Ser jobbmöjligheterna annorlunda ut om man skulle utbilda sig till ljustekniker, ljusättare eller scentekniker?
    • Mikael : Om det ingår praktik i utb, kan man förhoppningsvis få kontakter i branschen genom praktik; annars kan kanske lärare/utbildningsansvariga rekommendera dig in i branschen. Det gäller att både vara mycket duktig på sitt yrke men även komma överens med folk, vara flexibel, beredd att jobba mycket och göra det som krävs, även okvalificerade arbetsuppgifter och även ha tur.
    • : Jag förstår. Ska satsa på en YH-utbildning. Tack så mycket för hjälpen Mikael.
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer