Anton
    Hej!

    Jag vill in på läkarutbildningen och undrar lite om utbildningen. Jag har förstått att det är en del engelska böcker som de läser. Är det svår engelska mot vad gymnasiet krävde? Det blir väl en del nya ord som man inte har hört innan osv.

    När man har gått klart läkarprogrammet och man gör ST. Är det mycket teori eller är det mer praktiskt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    om du är orolig ang. dina kunskaper i engelska, kanske du kan repetera engelska - genom att läsa på komvux<<, genom självstudier<< eller på något annat sätt.... kanske du kan resa på en språkresa utomlands<< till ett engelsktspråkigt land?

    Om du inte läste Engelska 7 på gymnasiet eller på komvux, kanske du kan läsa den kursen.

    Ang. ST-läkartjänster, så ligger det så pass långt framme i tiden - minst 7 år framåt i tiden... och mycket kan ändras på den tiden... och sedan beror det också på inom vilket område som man specialiserar sig - det finns många olika specialistläkar-inriktningar<<.

    Jag vill också råda dig att kontakta studievägledare på de olika läkarutbildningar runt om i Sverige och be att få komma på studiebesök eller vara med en dag - prova-på att bli läkarstudent... :)

    Bästa hälsningar

    ANNA