Anna
    Hej!
    Jag går just nu i nian, och tycker att det är väldigt svårt med gymnasieval. Ärligt talat får jag ångest bara av att tänka på det.
    Jag är iallafall ganska säker på att jag kommer gå natur då det är ett brett program som ger behörighet till mycket. Men det jag egentligen undrar är om mitt val faktiskt spelar roll, eftersom jag jättegärna vill studera i USA efter gymnasiet. Skolsystemet i USA är annorlunda, och därför förstår jag inte om mitt program har någon betydelse? De bryr sig väl inte om jag har gått natur eller sam eller ekonomi? Eller?
    Samtidigt funderar jag över hur det kommer gå till att fortsätta plugga i USA. Vart kommer jag bo, hur dyrt kommer det vara, hur länge kan jag stanna (vill stanna så länge som möjligt, minst 4 år), hur söker man in, osv osv. Skulle vilja få så mycket information som möjligt!
    Mitt mål i livet är att bo i USA, men jag vet att det är extremt svårt att flytta.. därför tror jag att det underlättar om man först pluggar i landet. Eller hur?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Anna,
    om du vill bo i Usa och arbeta och/eller studera där - efter gymnasiet - rekommenderar vi att i fösta hand kia på >>IB-programmet, det internationella gymnasieprogrammet.

    Fördelar med IB är inte endast att undervisning är på engelska /och du behöver kunna så bra engelska som möjligt om du ska bo i USA/ utan även att utbildningen är anpassad till "internationella normer".
    Ännu en fördel av att läsa på IB om man har planer på att flytta utomlands är att personal på IB-gymnasieskolor i Sverige är vana vid att eleverna vill flytta utomlands och de har erfarenhet och kunskap om att hjälpa elever med information och på andra sätt - med tips/råd, praktisk hjälp mm.

    Angående andra delen av din fråga om var du ska bo i USA och hur söker du utbildningar i USA och vad det kostar, så måste jag svara så här - ständiga förändringar sker; reglerna ändras; priserna likaså; villkor och lagar och situationen på arbetsmarknaden och inom utbildningsväsendet - likaså.
    Det går därför inte på så lång tid framöver säga så mycket om de exakta detaljer.
    Det du kan göra för att förbereda dig så bra som möjligt är:
    1. lär dig så bra engelska som möjligt i tal och i skrift;
    2. sök kontinuerligt information om USA - villkor för att bo och studera i Olika stater /olika regler kan gälla för olika stater i USA/;
    3. bra om du kan åka till USA på en semesterresa och/eller på en språkresa eller en annan sort resa; ännu bättre om du har möjlighet att läsa ett år i USA under din gymnasietid; för det måste du få dina vårdnadshavares tillåtelse /fram tills du är 18 år/ och du måst även ha råd (för att det är ju inte gratis precis);
    4. spara pengar. Bra om du kan få sommarjobb och/eller extrajobb och sparar så mycket du kan.

    Sidor med info om USA som vi kan rekommendera är:
    info på Studera.nu som är svenska högskolornas gemensam hemsida - Studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/usa/
    ***
    USA´s ambassads hemsida - www.usemb.se - läs bland annat om Visumkrav (vilka olika sorters visum som finns och i fall du inte hittar eller förstår info - kontakta ambassadens personal och fråga dem för att det är varje lands rättighet att bestämma över visumkrav för att få bo, studera och jobba i landet); det som jag tror gäller just nu är att en svensk medborgare behöver ej visum till USA om hen har för avsikt att stanna i max 90 dagar och ej har för avsikt att söka jobb eller studera på annat sätt än genom att bedriva självstudier, typ läsa böcker... - det är den så kallade "turist-vistelsen". För övriga typer av vistelser behövs det visum. Vilka typer av visum och vilka villkor för visum till USA för svenskar som gäller - är det bäst att fråga dem som jobbar med detta, dvs personal på ambassaden.