Saga
    Kan någon förklara allt jag behöver göra för att bli barnmorska från det att jag börjar på en VO linje på gymnasiet till att jag blir barnmorska och hur lång tid det tar? Med högskola, vad som behövs för att komma in, hur långa utbildningarna är, hur länge jag måste jobba innan jag kan vidareutbilda mig o.s.v? Typ förklara allt, bara så jag verkligen förstår helt 100%.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Saga,

    Barnmorskor är vidareutbildade sjuksköterskor. För att bli barnmorska måste man läsa barnmorskeprogrammet som leder fram till examen och legitimation som barnmorska.
    Barnmorskeprogrammet är en högskoleutbildning som tar 1,5 år vid normal studietakt (studier på heltid). För att bli antagen måste man vara legitimerad sjuksköterska och ha arbetat minst 1 år som sjuksköterska.

    Det är alltså:

    3 år på gymnasiet + 3 år på högskolan (sjuksköterskeprogrammet) + jobba 1 år som sjuksköterska + 1,5 år på barnmorskeprogrammet.
    Efter gymnasiet tar det alltså 3 + 1 + 1,5 = 5,5 år.

    Vänligen

    ANNA