Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Thomas;

    det kan gå att byta om en annan skola, där du vill läsa - har ledig plats.
    Du får gärna ta reda på om någon av de skolorna dit du vill byta har ledig plats; i så fall kan du byta snabbt. Finns det inga lediga platser på de skolorna, dit du vill byta, då går det inte; i alla fall inte just nu... det kan gå senare, om någon ledig plats uppstår.

    För övrigt, råder jag dig boka tid hos kuratorn på din skola och prata om varför du inte trivs. Det finns kanske ngt att göra åt saken... förhoppningsvis kan du förändra ngt. som kommer att göra att du börjar trivas bättre.
    Att börja på gymnasiet innebär ofta en rätt stor omställning; det är ofta stor skillnad och mycket på en gång: en ny skola; nya klasskompisar; nya lärare och nya ämnen samt mer ansvar.
    Ibland händer det att man kanske har lite för stora förväntningar: tror allt blir så "perfekt"... och när det inte blir så, blir man kanske lite besviken.
    Det kan hjälpa att ge det "lite tid".

    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare