Elev

    Hej! Om antagningspoängen för en utbildning är tex 1,5 högskolepoäng och man har det, kommer man komma in oavsett vilka betyg man har? Kommer betygen spela någon roll även fast man har det som krävs efter att ha skrivit högskoleprovet

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    högskoleprovet befriar Inte från kravet på att bli BEHÖRIG, alltså Godkända betyg (E, som lägst) krävs i alla fall, även om man skulle få högt resultat på högskoleprovet: sedan tänker jag också på att man vet ju inte på förhand hur högt resultat på högskoleprovet som kommer att ge plats på utbildningen (sådant vet man i efterhand, när antagningen är genomförd).
    Och slutligen tänker jag också på att Komma in på en utbildning är endast Första steget; sedan måste man klara hela utbildningen och för det krävs bra kunskapsgrund. Och har man bra kunskaper, varför har man i så fall inte höga betyg? Betygen speglar ju de Kunskaper du har! - så är i alla fall tanken att de ska göra...
    Så, gör högskoleprovet (så många ggr du hinner) men försök också få så goda Kunskaper i alla kurser du läser, och då följer betygen med kunskaperna! Lycka till med dina studier!
    Julia

    • Elev : Hej! Håller med dig fullständigt. Jag satsar redan hårt men den utbildningen jag vill komma in i kräver nästan alla A. Jag vill ligga runt 20 i merit. Min fråga kanske var oklar men det Jag menade är: om jag får 1,5 dvs vad som krävs, kommer jag då komma in garanterat? Eller kommer det inte vara garanterat? Om 2 personer med samma resultat på högskoleprovet konkurrerar om en plats, kommer de att lotta eller kolla på betygen?
    • Julia :

      det kan tyvärr inte finnas garantier om att komma in på en utbildning, t.ex kan hela utbildningen läggas ner... eller förändras mycket och/eller flyttas till andra orter... Annars så uppstår gränser för antagning i Efterhand (på förhand kan man inte veta exakt hur högt meritvärde eller hur högt resultat på HP som kommer ge plats). Även om HP-gränser ligger konstant på 1,5 på en viss utbildning så kan det nästa gång bli 1.6 eller 1.4 eller 1.75 - det vet man inte innan antagningen är genomförd.