Donna
    Hej
    Jag går första året på gymnaiset, det är så att vi kanske ska flytta och då måste jag söka till den staden för att redan stå i kö. Hur går jag tillväga?
    • Anna : Din rättighet att fortsätta på samma gymnasieprogram även i en annan kommun är reglerad av Skollagen kapitel 16 (§49, § 37 och § 49a). Du bör, alltså, även om det inte finns plats på programmet ändå få komma in på någon skola i din nya hemkommun.
    • Anna : Det betyder att du inte behöver ställa dig i kön. Men om du vill VÄLJA skola och inte bara bli placerad på någon skola - då är det bra att kontakta just den skolan dit du vill komma in på och fråga om de har plats. :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan kontakta de skolor där du vill gå och fråga om dr har plats. Om ingen har plats, kan utbildningsförvaltningen hänvisa dig till en kommunal skola /om rätt program erbjuds i kommunen/.

    Vilken stad flyttar du till och när?

    Vilket program går du på nu?

    Studie- och yrkesvägledare

    I Eskilstuna finns SA på två kommunala gymnasieskolor och på en fristående skola>> och om du inte hittar någon plats, kan Utbildningsförvaltningen i Eskilstuna sätta in dig som en "extraelev " på en kommunal skola, så brukar det bli om du blir folkbokförd i Eskilstuna och har läst på SA i din "gamla" stad.

    Om du tar kontakt med skolor eller med utbildningsförvaltningen, kommer de med står säkerhet ställa första fråga: När du flyttar? Vet du det på ett ungefär?

    Jag tycker att du måste i alla fall på ett ungefär veta - om det är inom en månad, eller under sommaren eller om 2 år - som du ska flytta, och då tar du kontakt med skolorna och frågar om ledig plats finns. De tre gymnasieskolor i Eskilstuna, som erbjuder SA - finner du här>>

    • : Jag går samhällsprogrammet inriktning beteende är inte helt bestämt än när flyttningen blir. Men tänkte så att man står i kö för säkerhetens skull för att komma in. Är det ingen kö man står i eller tittar man på betygen?
    • : Till Eskilstuna!
    • Milla : Gymnasieskola förlorar ekonomiskt på att ha tomma platser och försöker därför fylla dem så snart de uppstår. Om det finns ledig plats nu och en elev kan byta nu, då tas den eleven in. Skola kommer inte neka en elev plats pga du står i kö som kan byta först om några månader. Svårt att byta mitt i läsåret. Bäst om du kan gå året ut på din nuvarande skola och börja i Eskilstuna från hösten 2017. Sök även till åk1 på SA i Eskilstuna - i fall det inte skulle gå att byta. Skriver också utökad svar till dig nu.