Sara
    Hej!

    Om man läser färdigt tandläkarprogrammet i Latvia och kommer tillbaka till Sverige kommer man att jobba/göra praktik direkt eller måste man kompletera?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    det är Socialstyrelsen som ansvarar för legitimationer för yrken inom hälsa- och sjukvård i Sverige.
    Socialstyrelsen kommer, efter att du har skickat in dina "papper", fatta beslut om legitimation kan utfärdas direkt eller om komplettering med kurser och/eller praktik krävs.

    Latvia (Lettland) finns inom EU - därför finns info om vad som gäller med tandläkarexamen från Lettland - på legitimation.socialstyrelsen.se/sv/utbildad-inom-eu-eller-ees/tandlakare. Det borde rimlingtvis finnas möjlighet att få ut en svensk tandläkarlegitimation; kompletterande utbildningar och-eller praktik, som ev. krävs, borde kunna erbjudas ...

    men det är Socialstyrelsen som "äger" frågan och inte vi här på Fråga SYV.

    Vänligen
    Julia syv