Elev
    Hej,

    Jag har läst svenska 1 kursen och nu tänker jag byta till SVA 2. Jag undrar om universiteten som jag ansöker till kan se om jag har läst SVA.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, det går bra att byta mellan svenska och SAS, svenska som andraspråk. Du behöver ha godkända betyg på nivå 1, 2 och 3, men det spelar ingen roll om det är svenska eller SAS.

    Till en högskoleutbildning i Sverige konkurrerar du med en Siffra /meritvärde/ som räknas ut på dina betyg som ingår i ditt examensbevis; exakt vilka kurser som ingår - om det är svenska eller SAS, spelar ingen som helst roll.