Ludvig
    Hej!

    Efter väldigt mycket tvek ansökte jag tillslut till Teknikprogrammet på Teknikum i Växjö, med Samhällsprogrammet på ProCivitas som andrahandsval!

    Efter att ha kommit in på teknik började jag känna mig mer och mer osäker, vad ska jag göra på teknik? Från första början var det kompisar som ville att jag skulle gå teknik, inte jag själv & dum som jag är föll jag för " grupptrycket "..

    Jag vill byta till Samhälle på ProCivitas, men hur går jag bäst till väga? Får inte tag på min gamla Syv!

    Med vänliga hälsningar,

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ludvig,

    kontakta "ditt" gymnasieantagningskansli. Om du bor och söker gymnasiestudier i Växjö - ser du Kontaktuppgifter till rätt antagningskansli - på http://antagningskanslier.se/kansli/antagningskansliet-vaxjo

    Det kan vara svårt att komma fram på telefon (Tel.nr 0470-437 27 ). Maila /eposta/ i så fall och uppge ditt Personnummer, ditt fullständiga namn i ditt mail till Antagningskansliet - Epost:

    Förklara kort och tydligt i ditt mail till Antagningskansliet vad du vill - att du vill helst bli ANTAGEN till ditt andrahandsval i stället för ditt förstahandsval. Tacka inte Nej till den platsen du har nu. För att du riskerar i så fall att inte få någon plats på gymnasiet över huvudet taget, tyvärr.

    Om det ska gå att komma in på ditt andrahandsval eller inte - beror på... I första hand beror det på hur många Behöriga sökande som sökte den utbildning som du har som ditt andrahands val. Om det finns tomma/lediga platser på den utbildningen (och det vet personal på antagningskansliet om i så fall) - kommer du in. Om det inte finns ledig plats och många står i Reserv till den utbildningen - kan det bli rätt svårt.

    Det är, alltså, inte säkert det går att byta men vi hoppas och håller tummarna!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Tips: kika på >>>alla de olika gymnasieskolornas presentationer, som erbjuder Samhällsvet.programmet i Växjö. Var beredd att ta plats på vilken av dem skolorna som helst, även om du har en favoritskola... Du kan i ditt mail till Antagningskansliet "prioritera" alla de fem gymnasieskolorna - i första hand vill jag gå SA på den och den skola...

    i andra hand, t.ex - på Växjö Fria gymnasium>>
    i tredje hand, t.ex - på Katedralskolan i Växjö>>

    då kan personal på Antagningskansliet ställa dig i kö till alla de skolorna, men i rätt ordning (så som du själv prioriterar skolorna).

    Har du tur, finns det ledig plats på Samhällsvet.programmet på någon av skolorna. Jag råder dig i så fall "ta" den platsen direkt! Det kan sedan gå att byta till en annan skola. Det kan inte garanteras att det går att byta, men om man går på ett visst program, är det alltid lättare att byta till Samma program, än till ett annat program.