Stefan

    Hej! Jag gick ut det naturvetenskapliga programmet sommaren 2015 med ett studiebevis och väldigt många F då jag nästintill slutade att komma till skolan sista året. Jag har detta år läst Komvux men vet inte om jag har gjort det enligt rätt procedur. Jag vill komplettera för att få ett gymnasieexamen och kommer visa hur mina betyg såg ut från då jag gick ut gymnasiet och sedan de ämnena jag klarat av på komvux. Jag fick 1800 poäng av 2500, då är gymnasiearbetet inräknat som jag klarade av. Ordningen kommer att gå från godkända till icke godkända ämnen.

    Gymnasiet: 1800(med gymnasiearbete) poäng av 2500 poäng

    Biologi 1

    Engelska 5

    Engelska 6

    Entreprenörskap

    Fysik 1a  150 poäng

    Historia 1b

    Idrott och hälsa 1

    Idrott och hälsa 1 - speicalisering 100 poäng

    Idrott och hälsa 2 - specialisering 100 poäng

    Matematik 1c

    Matematik 2c

    Matematik 3c

    Moderna språk 3

    Religionskunskap 1 50 poäng

    Svenska 1

    Svenska 2

    Svenska 3

    Gymnasiearbete NA

    ICKE GODKÄNDA 700 poäng

    Biologi 2

    Engelska 7 (godkänt efter komvux)

    Fysik 2

    Kemi 1

    Matematik 4

    Moderna språk 1 (som valdes istället för kemi 2)

    Samhällskunskap 1b (godkänt efter komvux)

    EFTER KOMVUX 2017 500 poäng

    Engelska 7

    Samhällskunskap 1b

    Geografi 1

    Psykologi 1 50 poäng

    Filosofi 1 50 poäng

    Sociologi 1

    Då har jag 2300 (1800+500) poäng nu, men idrott och hälsa räknas ju inte med efter jan 2017. Betyder det även att specialiseringarna inom idrott och hälsa försvinner också? Skulle vara jätte tacksam om ni kunde svara på hur många poäng jag har som räknas och behöver ytterligare för gymnasieexamen och om jag behöver något som saknas.

    Stort tack på förhand

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    hej, övriga kurser i Idrott, förutom Idrott och hälsa 1, får, enligt vad vi vet - ingå i Examensbevis från Komvux.
    Du måste göra Planering av examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du ska ta ut ditt examensbevis.
    Du kan inte själv, på egen hand, sätta ihop ditt examensbevis; det är bli fel... och rektor på komvux kommer i så fall ej skriva under ditt examensbevis.
    Många ggr gäller det Rektors beslut - vad det gäller kurssammansättning i examensbeviset.

    Har du gjort planering med syv på komvux mot examensbevis? i så fall bör du följa den planeringen.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Eftersom du - om jag förstår det rätt - har godkänt betyg i gymnasiearbete inom Naturkunskap - då vill du läsa mot examensbevis i Naturvetenskapsprogrammet. Stämmer det?

    Idrott och hälsa 1 - kan du inte ta med in i examensbevis från komvux.
    För övrigt, så måste innehåll i ditt examensbevis från komvux Efterlikna NA-programmets upplägg på gymnasietskolan, så mycket som möjligt.
    Se gärna - https://www.gymnasieguiden.se/program/NA/programplan/Programplan_NA.pdf - alla kurser inom gymnasiegemensamma ämnen måste finnas med; av de övriga poängen måste Minst hälften vara kurser som Får läsas på NA-programmet; resten får vara vilka kurser som helst, men helst ska man försöka efterlikna NA-programmet på gymnasiet så mycket man kan.

    Så vitt jag kan se, så alla kurser, i vilka du har godkända betyg i, har du ej läst "i onödan" /förutom då Id-och-hälsa 1/. Jag tror du ska kunna ta in alla dina kurser, förutom ID-ochHälsa 1 in i ditt examensbevis från komvux. Men det är Rektor på komvux som beslutar.

    • : Hej, tack för svaret. Nej jag har aldrig gjort en planering med någon. Jag har inte träffat Rektorn eller SYV på den skola jag läst komvux på. Ska jag göra en planering med SYV på komvux då och sedan ta den planeringen till rektorn som måste godkänna det? Eftersom jag inte gjort det dessa två terminer, kan det ske att någon av de ämnena som jag gått på inte räknas med då?
    • Liselotte : Vanligtvis behöver du, som studerande på komvux, träffa rektorn. oftast är ansvar delegerat till SYV - av rektorn. Det som man oftast gör är att man gör planering med SYV på komvux. SYV-en tar detta med rektorn själv... om det är några speciella svårigheter, ngt särskilt - då kan SYV söka experthjälp; prata med rektor och med andra SYV-ar och sedan återkomma till dig. Om man bara söker kurser på komvux "hej vilt" utan att ha gjort planering tillsammans med syv på komvux, kan det mycket väl bli så att någon/några kurser som man har läst, som inte kommer att räknas med. Men kunskaper och betyg är alltid bra att ha; man kan få nytta av dem i framtiden i alla fall. Man ska inte ångra att man har läst ngt., man vet aldrig hur man kan få användning av de kunskaper man har. :)
    • : Tack så hemskt mycket för svaren, de har varit till stor hjälp. Jag har sen någon månad tillbaks sökt in till Italienska 1 och Kemi 1(då den går in i programgemensamma ämnen) så det borde väl räcka då jag inklusive de får 2400 poäng, men jag ska se till och kolla upp det med Rektorn och SYV:en innan jag slutför det nästa termin. Jag kollade upp NA-programmets upplägg och det såg rätt bra ut tyckte jag då jag endast har Sociologi 1 som inte finns med där och Idrott och hälsa specialiseringarna 1 och 2 som alla hade då vi gick på ett idrottsgymnasium. :)
    • Anna : Jag tycker du har bra (passande) upplägg och jag ser inga hinder för dig att ta ut examensbeviset, utifrån den info som du har uppgett i din fråga och komment. - men för säkerhets skull är det bra att höra med SYV-en på komvux. Rektor kontaktas /vid behov/ av SYV-en på komvux; då rektorer är mycket upptagna och ej - tyvärr - vanligtvis har tid att svara på frågor från de enskilda studierande. Ha det bäst och lycka till med dina studier, ditt examensbevis och med allt annat! :)
    • : Super, då gör jag så! Tack så mycket och detsamma! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret
    • JJ12

      Få A på Ma2b efter F varning?

      Jag har F varning i Matte2b då jag inte klarat något prov. Jag har hel kurs prov i ämnet nu i maj. Är det möjligt att få godkänt ändå? Typ B-A nivå. Jag vet att det kommer vara svårt men jag vet också att jag klara det...

      Milla : : Hej!Betygssättningen är lärarens kompetens. Som SYV sätter jag inga betyg och i min utbildning ingick inte kunskap om betygssättningen. Dock vet jag av erfarenhet att det stora slutprovet (i slutet av... Läs hela svaret
    • Nanna

      Finns det ändå en chans??

      Hej! Jag valde Estetprogrammet Bild och form som förstahandsval, men nu fick jag beskedet att den linjen på skolan jag helst hade velat gå på inte kommer starta HT-24. Jag antar att det är för att för få valde just den linjen på den skolan,...

      Milla : : Hej!du måste fråga de som jobbar på ditt gymnasieantagningkansli och du kan också fråga på den gymnasieskolan som frågan gäller... de är mest insatta i hur utbildningsutbud kommer... Läs hela svaret
    • Student

      Utbildning som kostar?

      Jag har kollat runt på olika utbildningar både på YH, högskola osv. Har även hittat att det finns utbildningar man kan köpa, som tex redovisningsekonom eller inköpare för att nämna några. Hur reglerad är marknaden just när det...

      Milla : : Hejsan!jag ser att du fick svar i en kommentar som lyder: När det gäller utbildningar där utbildningsanordnaren tar betalt och vilka förutsättningar som gäller för utbildarens upplägg... Läs hela svaret