Magdalena
    Hej! Jag går gymnasiet (samhällsvetenskapprogrammet) och har börjat fundera mer detaljerat på vad exakt jag vill komma in på universitet. Jag vet att jag vill jobba med männskliga rättigheter, helst åka ut till länder där hjälp med männskliga rättigheter behövs. Jag vill vara av juridisk hjälp men vill inte bara utbilda mig till en vanlig advokat. Mitt mål är att jobba internationellt, möjligtvis med organisationer som Amnesty och Röda Korset. Vilket program ska jag rikta in mig på när jag ska till högskolan? Vad för examen ska jag ta? Vad ska jag utbilda mig till?

    -Hälsningar, Magdalena
    • SYV-besökare : Mitt förslag är att du hör med Amnesty och Röda Korset. Om det är med de organisationerna du vill samarbeta eller vill bli anställd av - då är det de som bäst kan svara vad för utbildning du önskar att du ska ha! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Magdalena,

    jag tycker att SYV-besökares förslag (se kommentar till din fråga) är bra. Vill man jobba inom någon specifik organisation, så borde de som representerar just den organisationen vara de som bäst kan svara på vad för Kvalifikationer som krävs. Så tänker jag också.

    Annars så går det bra att söka någon kurs eller ngt. program inom Mänskliga rättigheter på högskolenivå. Läser du åk2 elle 3 nu?
    Även om du läser åk3 nu, så kan det vara lite för tidigt att i detalj bestämma sig ang. vilka högskoleutbildningar du ska söka till hösten 2018; detta pga utbudet blir fastställt till 15 mars 2018, när ansökningsperiod börjar. Idag vet vi inte ännu Exakt vilka kurser och program som kommer att bli sökbara till hösten 2018; och ännu mindre vet vi om vilka utbildningar man ska kunna söka som startar hösten 2019 (om du t.ex idag läser åk2...).

    Idag kan du ta kontakt med alla de organisationerna som du vill i framtiden jobba för och höra med dem vad för utbildning de önskar att du skaffar dig; och du kan också kika på några olika yrken som ligger inom "rätt arbetsfält", så att säga - för lite mer information men kanske ännu mer för Inspiration!

    Förslag på yrken/presentationerna att titta på kommer här:
    https://www.framtid.se/yrke/rattsvetare

    https://www.framtid.se/yrke/internationell-rattsvetare

    https://www.framtid.se/yrke/volontar

    https://www.framtid.se/yrke/fn-jobb

    https://www.framtid.se/yrke/diplomat

    Ang. "söka någon kurs eller ngt program inom Mänskliga Rättigheter" - så tänker jag så här: väl inne på högskola/universitet och när du läser inom "rätt kunskapsområde" kommer du att komma i kontakt med "likasinnade" och kan delvis själv hitta mer relevant info, på egen hand, för att du kommer att skaffa dig mer och mer kunskap inom rätt kunskaps-fält + att du kommer att ha kursare, lärare och studievägledare på din utbildning som är insatta i den aktuella problematiken och som kan hjälpa dig att komma fram till vad exakt du vill, kan och ska satsa på för utbildning.
    Utbidlningsutbud och förutsättningar på arbetsmarknaden förändras ständigt. Det är därför många ggr svårt att planera på lång sikt (det man har tänkt sig att göra kanske inte är möjligt att göra när det blir dags att göra det.. om några år).
    Allmänna tips är att läsa Språk*; skaffa Körkort och börja jobba som volontär inom någon organisation för vilken du senare vill jobba som anställd.

    *Språk - vilket språk?
    Jo, i första hand så mycket engelska du kan "komma åt" + de språken som talas i de länderna där du sen vill jobba: är det t.ex Latinamerica, så är det Spanska (och i Brasilien  -  Portugisiska); är det i Afrika som ditt intresse ligger - så kan det vara många olika språk, beroende på vilket land i Afrika... det kan t.ex vara Franska (om det är länder som är f d Franska kolonier).