Sofia
    Jag har tänkt bli legitimerad KBT-terapeut och har tittat på ett par utbildningar som tar mig dit. Utbildningarna är psykologiprogrammet, socionomprogrammet, psykologi kandidat, sociologi kandidat och beteendevetenskapliga programmet. Min första fråga är kan jag i slutänden bli legitimerad KBT- terapeut med dessa utbildningar eller bara några? Om det bara är några, vilka och varför?

    Under alla dessa utbildningar så står det under vad man senare kan jobba med. Det står oftast väldigt flummigt och därför har jag några frågor kring olika benämningar på några arbeten.
    1. Vad gör en utredare efter någon av dessa utbildningar?
    2. Vad gör en rekryterare efter någon av dessa utbildningar?
    3. Vad innebär arbete inom kommunen, statliga myndigheter och i landsting efter någon av dessa utbildningar?
    4. Vilka typer av utredningar finns det?
    5. Om man ska bli legitimerad KBT- terapeut så måste man ha bedrivit klientarbete ett antal år för att få söka till den slutliga utbildningen i KBT. Vilka arbeten efter dessa utbildningar räknas som klientarbete?
    6. Vad ska man jobba med för att det ska räknas som klientarbete?

    Jag har även några andra frågor:
    1. Är kandidatexamen samma sak som akademisk examen? (behöver nämligen vara en akademisk examen för att jag ska kunna bli legitimerad KBT-terapeut som jag har förstått det).
    2. Vad innebär en inriktning mot personal och arbetsvetenskap?
    3. Om jag inte blir en legitimerad psykolog inom utbildningen "psykologi kandidat" vad blir jag då istället?
    4. Man måste läsa till en psykoterapeututbildning efter universitetet men hört att det kan ingå i universitetsutbildningen. Ingår det i någon av dessa utbildningar som jag skrev i början?
    • SYV-besökare : Benämning KBT-terapeut är vilseledande. Om man istället söker på "Terapeutförbundet" eller "psykoterapeututbildning inriktning KBT" bör man få fler google-träffar. Däremot är den beskrivning som finns på www.framtid.se om vägen till yrket korrekt, se https://framtid.se/yrke/psykoterapeut

    4 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    >>psykoterapeut är i Sverige ett legitimationsyrke; det är socialstyrelsen som bestämmer. Den kan ändra behörighetskraven i framtiden.

    Det som gäller idag: läkare, psykologer och socionomer kan vidareutbilda sig till psykoterapeut i Sverige.

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag ska be kollegorna att kika på dina frågor och ge dig svar på det som fråga SYV kan svara på.

    Du vet att legitimation kvävs och det är >>socialstyrelsen.se/sv/utbildad-i-sverige/psykoterapeut Socialstyrelsen som ställer kraven. Psykoterapeutexamen krävs. Du får de rätta svaren om du tittar på behörighetskraven på psykoterapeutprogrammet. Om det står ngt om "annan akademisk utbildning" då kommer de som tar in på utbildning göra Bedömning. Det är deras bedömning som kommer att gälla, oavsett vad ngn annan säger till dig. Vilken bedömning de kommer att göra om några år, vet de nog inte själva så långt på förhand...:(

    Hej igen! Jag har nu fått svar från en person som jobbar inom den aktuella branschen - var god -läs hans svar nedan:

    Titeln "legitimerad kbt-terapeut" finns inte. Det som däremot finns är titeln legitimerad psykoterapeut och de utbildningar som leder till denna titel har olika inriktningar. Kognitiv beteendeterapi (KBT) är en sådan inriktning, men det finns också andra inriktningar som psykodynamisk terapi och familjeterapi.

    Utbildning till att bli legitimerad psykoterapeut sker i två steg. Först genomgår man en grundläggande psykoterapiutbildning, som ger en tillräcklig kompetens att bedriva psykoterapi under handledning. Sådan grundläggande psykoterapiutbildning ingår i psykologprogrammet (5 år) och specialistutbildning i psykiatri, dvs en vidareutbildning för läkare som vill bli psykiatriker. Det finns också fristående grundläggande psykoterapiutbildningar, både på vissa universitet och hos andra utbildningsgivare. Intagningskravet till sådana utbildningar brukar vara att man har en grundutbildning på kandidatnivå och erfarenhet av människovårdande yrke. Vanliga yrkesgrupper på dessa utbildningar är socionomer, sjuksköterskor, arbetsterapeuter m m. Nästa steg utbildningsmässigt är att gå en påbyggnadsutbildning i psykoterapi (ofta helt enkelt kallad psykoterapeututbildning eller psykoterapeutprogram), en utbildning som löper på halvtid under tre år samtidigt med yrkesverksamhet i människovårdande yrke. För att kunna komma in på en sådan utbildning krävs en grundläggande psykoterapiutbildning och erfarenhet av att bedriva psykoterapi under handledning efter den utbildningen. En avklarad psykoterapeututbildning leder till psykoterapeutexamen. Därefter ansöker man till Socialstyrelsen om att få legitimation som psykoterapeut, en procedur som tar ytterligare lite tid och en viss expeditionskostnad.

    • : Hade uppskattat ett mer invecklat svar på alla mina frågor. Det handlar om mer än bara utbildningar utan även jobb. Min viktigaste fråga är om man kan bli legitimerad kbt terapeut av någon av dessa utbildningar men på ditt svar så låter det som att det bara är socionom, läkare och psykologprogrammet. Har läst någonstans att man kan gå det eller någon annan utbildning på minst 120 högskolepoäng. stämmer det eller är källan felaktig?
    • Milla : Högskolesystemet har ändrats och nu är det 180hp som är treårig högskoleutbildning ... Därför tror jag "din källa" är gammal. "Akademisk" är ett begrepp som beskriver utbildning på högskola/universitet som är minst på tre år på heltid (oftast -kan dock i ngt sammanhang betyda ngt annat).
    • Milla : Tänk på att det kan bli hård konkurrens för att komma in på steg 2 terapiutbildning och då kommer man göra urval ... Det finns tyvärr ingen garanti på att komma in på den utb., och om du satsar på ngt av de föreslagna utb., har du i alla fall ett yrke som du kan få jobb inom, även om du ej blir psykoterapeut ... Vi på Fråga SYV kan ge allmänna svar och sedan måste hänvisa till experter; i ditt fall är det utbildningsansvariga på steg 2 terapiutbildning som borde kunna svara och vi kan skicka din fråga till dem och sedan gr dig svar vi får från dem.
    • : Tack för svar! Ni får gärna skicka mina frågor vidare
    • Milla : Jag har utökat mitt tidigare svar till dig. Vi gör vårt bästa på att ge snabba men också Korrekta svar.
    • Milla : Ny och mycket intressant info i den sakkunniges svar är att även sjuksköterska och arbetsterapeut kan vidareutb sig till psykoterapeut.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    vi fick nu info från ännu en sakkunnig, var god läs svar nedan:

    Hej! Det är olika på olika lärosäten och det kan också förändras utifrån UKÄ***s direktiv. Det är därför vi är försiktiga att säga specifika grundutbildningar då det kan ändras och att utbuildningsorterna gör olika bedömning. Samtliga orter godkänner socionomutbildningen som grundutbildning, så det är det jag tycker man ska rekommendera för en person som inte kommer in på psykologprogrammet om personen vill kunna bli legitimerad psykoterapeut så småningom.

    Det är en lång utbildnings- och arbetslivsväg att bli psykoterapeut så det är ju viktigt att det blir en grundutbildning som leder till ett vårdyrke som personen vill arbeta med, oavsett om det småningom kan leda till att man får möjlighet att fortbilda sig inom psykoterapi.

    *** UKÄ - Universitets Kanslers Ämbetet, se hemsidan: www.uka.se

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Psykologprogrammet leder till en psykologexamen, som är en yrkesexamen på avancerad nivå. Mer information finns i  utbildningsplanen: https://www.google.com/url?hl=en&q=http://ki.se/selma/programme-syllabus/2PS13&source=gmail&ust=1504786436258000&usg=AFQjCNFBG3En8L9YxvcqfKshWEiLuKF4BA">http://ki.se/selma/programme-syllabus/2PS13

    Information om psykologyrket, vidareutbildning osv. finns på programwebben: https://www.google.com/url?hl=en&q=https://pingpong.ki.se/public/courseId/7388/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item%3D3999772&source=gmail&ust=1504786436258000&usg=AFQjCNGvNcQ6G2XVozLfFVKcycxEOAgA3A">https://pingpong.ki.se/public/courseId/7388/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do?item=3999772

    Psykoterapeutprogrammet är en påbyggnadsutbildning. Utbildningen på KI leder till psykoterapeutexamen och medicinsk magisterexamen. Psykoterapeutprogrammet ger den kompetens som krävs för legitimation som psykoterapeut enligt Socialstyrelsens föreskrifter. Från höstterminen 2016 finns två inriktningar på programmet på KI, med en gemensam orientering mot kognitiv beteendeterapi.

    Mer information om psykoterapeutprogrammet på KI finns här: https://www.google.com/url?hl=en&q=https://pingpong.ki.se/public/courseId/5892/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do&source=gmail&ust=1504786436258000&usg=AFQjCNGHWh5tAn391dVkqYJIvkQyKLdHWQ">https://pingpong.ki.se/public/courseId/5892/coursePath/5549/ecp/lang-sv/publicPage.do

    • : Sofia Tack för ytligare svar. Som jag förstod det innan så kunde man inte gå en annan utbildning än socionom, läkare etc för att bli detta. men i denna länk: https://pingpong.ki.se/public/courseId/5892/lang-sv/publicPage.do?item=16999376 som är samma sida som en av länkarna du skickade så står det under behörighetskrav bland annat:annan motsvarande examen (kandidatexamen/ yrkesexamen) om minst 180 hp. Kan jag då gå vilken utbildning som helst bara den är 180 hp eller är det riskabelt?
    • SYV-besökare : Jag har nu skrivit ett nytt svar - som förhoppningsvis svarar på din kommentar.
    SYV-besökare SYV

    Hej Sofia,

    på sidan som du hänvisar till i din kommentar läser man bland annat;

    och "annan motsvarande examen" menas då i relation till de alternativ som nämns ovan... psykologexamen, läkarexamen eller socionomexamen... och vad "motsvarande examen" är måste de utbildningsansvariga svara på, men problemet är att de kommer inte göra det "på förhand" utan när du söker (när du redan har din grundutbildning) väljer de bland alla sökande de mest lämpliga. Det jag känner till är att psykologer och läkare kommer in i första hand; om det sedan blir någon plats över kan de ta in någon med socionomexamen. Att det efter det blir platser över är ovanligt, men det har hänt att sjuksköterska med påbyggnadsutbildning inom psykiatri och en arbetsterapeut med lång erfarenhet av rehabilitering av personer med bl a psykiska funktionshinder och hjärnskador och personlighetsstörningar också kom in. Det är ngt. enstaka fall... som regel finns det inte platser över för andra än psykologer och läkare, och möjligtvis socionomer med rätt påbyggnadsutbildning. Det är som det var förut. Hur det blir framöver vet ju ingen människa helt säkert.

    Om det är så att du inte vill eller kan läsa på läkarprogrammet, eller på psykologprogrammet, då rekommenderar jag i första hand söka till socionomprogrammet. Du kan också chansa och söka arbetsterapeutprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller läsa för att bli en psykologisk coach >>, t.ex - men chanserna är i så fall inte speciellt stora att du på sikt ska kunna bli en psykoterapeut.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp. Lycka till!

    SYV