Mia
    Jag slutade studera i somras (inom hotell och turism) och är nyfiken över hur jag skulle kunna ta mig tillväga för att att kunna gå någon form av dessa kurser? (Grundkurser hudfiller )
    ska jag först ansöka och genomgå Vård och omsorgs programmet och sedan en sjuksköterskeutbildning?
    Och är sjuksköterskeutbildning en högskoleutbildning eller vad är det?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Mia!

    Sjuksköterska är en högskoleutbildning. Man läser 3 år på högskola/universitet för att bli sjuksköterska.

    Angående Grundkurs Hudfiller, så undrar jag om det är den här utbilnding du menar? Och i så fall så är den tänkt för legitimerade läkare tandläkare och sjuksköterskor.

    För att kunna komma in på högskoleutbildning Sjuksköterska behöver man inte nödvändigtvis ha läst Vård- & omsorgsprogrammet innan men man måste bli behörig. Behörighet består av Grundläggande + särskild behörighet. Grundläggande behörighet är lika med gymnasieexamen men om man har gått på ett yrkesprogram måste man även se till att ha godkända betyg i Engelska 6 och Svenska/svenska som andraspråk 2 och 3.

    Särskild behörighet till Sjuksköterskeutbilnding är godkända betyg i Matematik 2, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b.

    Om du inte har betyg i de kuser, råder jag dig boka tid hos SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig dina betyg och ni får tillsammans lägga upp en plan på hur du blir behörig att söka till Sjuksköterskeutbildning.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Liselotte Syv

    Liselotte