Ayna

    Hej det är nämligen såhär. Har läst modersmål som står med på betygs examen. Den är inte markerad som U” för ser inget u. Den är som alla andra kurser. Räknas det då in i meripoöngen?

    • Mikael : att ha "U"-markerade kurser i examensbeviset är ett undantag. Det är endast om rektor har beslutat att låta eleven läsa extrakurser, utöver programmets ordinariekurser som U-markering finns i examensbeviset. Alltså de allra flesta elever som slutar på gymnasiet och får ut sitt examensbevis har inga U-kurser, alls.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    modersmålskurserna ger inte meritpoäng, för att Meritpoäng får du som har examensbevis endast för engelska 7, moderna språk 3 och 4 och för högre mattekurser. Om du läste utan utökade kurser, alltså ej på mer än heltid, vilket är det absolut vanligaste, då räknas alla betyg från examensbevis (med undantag från gymnasiearbete, där du har E i betyg) in i ditt Jämförelsetal.
    Sedan plussar man på meritpoängen om man har några och får fram meritvärde. Du får gärna kika på info på gymnasieguiden.se/merit