Sophia
    Hej! Jag ska plugga i San Diego, California, USA nu år 2017/2018 på San Diego State University. Jag ska tga undergad examen i Molecular biology, och därför behöver jag ta Matte 124 och Kemi 200. För att kunna välja dessa kurser söger skolan att jag behöver ta Placement Exams i California, för att på så sätt bevisa att jag kan grunderna i ämnerna. Tyvärr kan jag inte åka till USA rn månad innan jag officielt börjar, och därför undrar jag ifall det finns något annat sätt att bevisa att jag har dessa kunskaper? Kanske mitt gymnasium kan hjälpa till genom att förmedla det jag har lärt mig i ämnerna? Vad tycker du?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sophia,

    det är personal på den skolan i USA, dvs San Diego State University som får svara på vad de kan acceptera som bevis på att du har de nödvändiga förkunskaper.
    Du får givetvis be din gymnasieskola att försäkra att du har de nödvändiga förkunskaperna men om de på San Diego State University kommer att acceptera det, kan bara de svara på.

    Ett annat förslag jag har är att du frågar på San Diego State University om de kan ge dig möjlighet att ta Placement Exams "på distans", t.ex via Internet-tester eller via Skype eller på ngt. annat sätt, men när du befinner dig långt borta från San Diego. Förklara att du ej har ngt. emot att ta "exams" men att du inte kan vara "på plats" för det.
    Jag kan inte lova dig att det "går vägen", men du bör definitivt försöka. Fråga också om du kanske kan ta examns senare, när du väl kommit till San Diego.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig! Lycka till!
    Hör gärna av dig sen och berätta hur det löste sig.

    Julia SYV