Sandra

    Hej, Jag planerar att läsa en Master of Law i Lund och sedan läsa vidare till advokat. Jag vill kunna arbeta som advokat både i Sverige och utomlands och eftersom lagarna skiljer sig avsevärt undrar jag hur jag går tillväga om jag efter att ha läst till advokat i Sverige även läser detta utomlands? Jag kommer ju behöva skriva en Bar Exam, men hur gör jag innan detta? Kan jag tillgodoräkna mig något eller kommer jag behöva läsa om hela utbildningen? Min plan är att arbeta affärsjuridiskt.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra, du har rätt. Lagar är olika i olika länder.
    Om du vill kunna jobba i olika länder, skulle jag råda dig att i första hand satsa på Internationell Affärsrätt.
    Prata annars gärna även med studievägledare på de lärosäten som erbjuder juristprogrammet.
    Hälsningar
    Mikael

    • : Hej igen, är internationell affärsrätt en utbildning man läser istället för juristprogrammet eller är det en kompletterad utbildning till detta?
    • Mikael :

      På FRåGA SYV har vi tyvärr inte ngn expert inom just det här område. Det är därför bäst om du vänder dig direkt till studievägledare på de institutioner där relevanta utbildningar ges, ex. kika på den här kursen: INTRODUKTION TILL INTERNATIONELL AFFÄRSJURIDIK - och studievägledare och utb.ansvariga för den kursen borde kunna svara på din fråga. Annars, så är det absolut ingen nackdel att ta examen från juristprogrammet, och specialisera sig sedan, men det kan finnas andra vägar, misstänker jag.
      Ang. "jobba utomlands" - så finns det olika varianter: t.ex kan man vara anställd på svenska företag eller organisationer men vara "placerad" utomlands; eller så är man vara anställd av Internationell organisation; eller så jobbar man för en utländsk arbetsgivare - det är alltså olika sätt att "jobba utomlands", om man menar att man bor i utlandet
      ännu fler variationer finns: att man jobbar i Sverige men reser ofta till utlandet; eller som Distansare* jobbar via internet och då kan man bosätta sig var som... om man ej behöver finnas på ett fysiskt kontor.
      ___ * Diverse olika yrkeskategorier som arbetar på distans, sittandes på ett kontorshotell eller hemifrån.