Ida

    Jag behöver komplettera betyg för två kurser som jag i gymnasiet fått F i. Är enda alternativet att göra prövningar i de kurserna eller finns det möjlighet att gå om de kurserna "som vanligt", med undervisning d.v.s.? Jag undrar eftersom jag strävar efter A i betyg i båda kurserna och att göra en prövning känns svårare då man inte verkar få lika mycket vägledning i hur man ska klara av och nå de olika kunskapskraven i kursen. Jag undrar även om man är berättigad till CSN när man kompletterar icke godkända betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,

    har du varit i kontakt med komvux i den kommunen där du är folkbokförd?

    Första frågan är om du behöver läsa just samma kurser... har du Examensbevis? eller fick du Studiebevis när du slutade på gymnasiet?
    Alla har rätt att SÖKA till komvux. Men frågan är då om man blir antagen eller inte. Frågan är också om just de kurser du vill läsa finns inom komvux utbud?

    Ang. Studiemedel - här är det viktigt även Hur gammal du är? Vilket kalenderår fyller du 20 år?
    Det är olika regler för studiemedel och studiehjälp; och vilket av de studiestöden du kan vara berettigad till beror även på din ålder.

    • : Hej igen. Jag går redan på komvux och kompletterar de kurser jag inte fått betyg i. Jag behöver läsa just de kurserna för att komma in på ett specifikt högskoleprogram.
    • Anna : Så bra, då läser du redan på komvux! Ang. studiemedel eller studiehjälp... om du t.ex fyller 20 år under 2018 - då är du "gammal nog" för Studiemedel från 1 juli 2018 och innan dess är du endast berättigad till studiehjälpen. Och för att ha rätt att få studiehjälp, måste man läsa på HELTID, 20 gymnasiepoäng per vecka (minst). En normalstor gymnasiekurs måste man klara på fem veckor. Om du läser under en hel hösttermin, 20 veckor, måste du läsa och klara av 4 st. normalstora kurser. Vid mindre studier, är du tyvärr inte berättigad till studiehjälpen, då det är studier på Deltid du bedriver. :(
    • Anna : Du kan alltid göra ansökan till CSN. Men de kan också svara att du ej har rätt till studiestöd. Det kostar inget att göra ansökan till CSN. Gör ansökan. Du kan också kontakta CSN och fråga vilket studiestöd du har rätt till.