Selma
    Hej igen! Tack för superbra svar på mina föregående frågor. Jag har fortfarande ingen aning om vad jag vill arbeta med eller virket yrke jag ska plugga emot men efter gymnasiet så skulle jag väldigt gärna åka iväg till ett annat (engelsktalande) land för att arbeta som Au-pair i ett år. Jag älskar barn och känner att det skulle vara ett bra sätt att förbereda mig inför "vuxenlivet" på.

    Därför undrar jag om ni har någon aning på hur man ska ta sig tillväga eller om ni vet någon bra sida som kan beskriva tillvägagånssätten. Sedan har jag också läst att man behöver bland annat 200 barntimmar. Vad menas med det och hur får man ihop dem? Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma!

    Du får hemskt gärna skicka en direkt/snabblänk till den sida där du läste info om "200 barntimmar". Jag gissar på att det är en av au-pair förmedlingar som önskar att man ska ha erfarenhet av att ta hand om barn.

    Ett sätt att skaffa sig en sådan erfarenhet är att läsa på Barn- & fritidsprogrammet där minst 15 veckors praktik ingår.

    Ett annat sätt skulle vara att man har yngre syskon som man tar hand om.

    Ännu ett sätt skulle vara att man sitter barnvakt åt släkt och grannar och har referenser som man kan uppvisa.

    För att förbereda sig för jobbet som Au Pair så skulle jag råda dig att

    1) lära dig så mycket engelska du kan + det språket i vilket land du vill bli Au pair (t.ex om du vill bli Au pair i Brasilien, då är det en fördel att kunna portugisiska)

    2) att planera för att skaffa körkort (ofta ingår det i jobbet som au pair att köra barnen till/från dagis eller skola)

    3) att skaffa sig så mycket erfarenhet av att ta hand om barn som man kan. För dagbok där du skriver upp alla dina erfarenheter av barnpassning.

    4) försök skaffa dig sommarjobb/extrajobb där du på ett eller annat sätt tar hand om barn.

    Att planera mer i detalj "än så" är för tidigt. Vilka förmedlingar som är verksamma när det blir dags för dig att söka jobb som Au Pair, vet vi inte idag.

    Jag tycker att det är en bra idé att, när det blir dags, att kontkata Ambassaden (av det landet i vilket du vill bli Au Pair) och fråga om de kan rekommendera någon Au Pair förmedling. Även Arbetsförmedlingen kan bli till hjälp. Men det är ännu för tidigt att planera. Du måste bli 18 år (myndig) för att kunna ta hand om andras barn.

    LÄS MER OM YRKE AU PAIR - på den här sidan.

    Vänliga hälsningar och tack för dina fina ord gällande våra tidigare svar! :) Det värmer! ;)

    Julia Syv

    • : Jag läste om att man skulle ha 200 barntimmar på Cultural Cares hemsida (länk här: http://culturalcare.se/jobba-som-au-pair/ansokningskrav/). Men tusen tack för svaret, det hjälpte verkligen en hel del. :)
    • Liselotte : På sidan som du länkar till förklarar de vad de menar med "barnerfarenhet" lite längre ner. 200 timmar = heltidsjobb i fem veckor. Jag betraktar det som ett "önskemål" från förmedlingens sida mer än ett krav. Men givetvis kan de vid konkurrens om jobbtillfällen använda det argumentet om de svarar Nej till någon - att "du har inte minst 200 timmars barnerfarenhet & det ställer vi som ett krav". Det är inte ngt generellt krav. Andra förmedlingar kan ställa lite andra krav - t.ex färre timmar "barnerfarenhet" kan räcka eller så kan de andra kräva ännu fler timmar. Försök skaffa dig så mycket erfarenhet som du kan.