Selma
    Hej igen, jag vet inte om detta är rätt plats men tänkte ge detta ett försök. Vecka 14 ska jag ut på prao, veckan efter påsklovet för min del, och vi har fått ett arbetsblad från skolan där vi ska be vår handledare att skriva vår närvaro och om hur vi presterar under veckan. Jag kommer att vara på min praoplats en vecka (mån-fredag) och kommer att vara på olika områden med olika människor varje dag. Därav undrar jag om man ska få ett omdöme och närvaro från varje avdelning eller om det måste finnas en handledare som håller koll på en under veckan som man ska lämna den till?

    Somsagt ska jag ut på prao veckan efter påsklovet och chansen är ganska liten att jag hinner få svar från min arbetsplats då de flesta är påsklediga och för att de tar vanligtvis en vecka på sig att svara så undrar om ni vet några generella regler ang hur det måste vara på en praoplats.

    Sammanfattat; Vet ni om det måste finnas EN handledare som man får ett omdöme m.m ifrån eller om det kan finnas fler och ber man de då skriva på efter varje dag eller så?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Selma!

    Jag förstår problemet!

    Närvaro är det ganska enkelt - du vet ju själv vilken tid du kom och gick varje dag. Skriv upp det - ankomst: klockslag... - gick hem klockslag...(måndag) och så för varje dag... när du kommer till din PRAO-plats och när du går hem (och även hur lång tid du tar för lunch-rast). Det är fakta och ganska lätt att kolla (om det nu blir någon diskussion om det). Det är 7 timmar max som du ska vara på din PRAO plats per dag och max 35 timmar/vecka.

    Prestation är, däremot, en annan sak och kan vara svårt att värdera... oftast finns det en "övergripande handledare" på en arbetsplats, även om du ska vara på olika avdelningar men det kan också vara så att det är en handledare per dag. Det är olika. Det finns inga strikta regler ang. detta.

    Jag råder dig att skriva en sort Dagbok på PRAO. Säg att du skriver "Rapport om PRAO" och du måste notera - vilken person du följer (namn, befattning, kontaktuppgifter) - exakt vad dina arbetsuppgifter är och när du börjar utföra varje uppgift och när du slutar och den anställd som du följer kan gott skriva ett litet "omdöme" i dagboken direkt... Så vet du sedan exakt var du var varje timme av din Prao, vad du gjorde och vem som var din handledare just då.

    Då blir det inga missförstånd. Om de skulle bli så att ngt. inte känns bra på din PRAO plats, tveka inte och ring till dina föräldrar direkt. Fram tills du fyller 18 år, har dina föräldrar ansvar för allt som har med dig att göra. De har rätt att ingripa och ta dig från PRAO-platsen, om de tycker att du inte ska vara där (om det är farligt eller olämpligt på ngt sätt).

    Du ska inte få betyg på din PRAO-period. Det är lugnt (på det sättet). Däremot är det bra att få goda referenser som du kan få användning för i framtiden.

    Vänliga hälsningar och lycka till på din PRAO-plats!

    Julia Syv