Alice
    Hej!
    Jag går just nu på ett gymnasium där jag inte trivs särskilt bra (det är främst själva skolan tror jag som inte funkar för mig) och har inte trivts där särskilt bra på det här året som jag snart gått här.
    Eftersom jag dock gick ut med rätt höga betyg ville jag inte tvingas byta till något "sämre" gymnasium och de gymnasium jag har kunnat tänka mig att gå i är precis som mitt populära gymnasium med många reserver och få som vill byta.
    Därför börjar jag snart se det som mitt enda alternativ att gå om ettan igen och söka in på min åk9 betyg och hoppas att det funkar bättre på ett annat gymnasium. Naturligtvis vill jag helst gå ut tillsammans med min årskull men just nu känns det rätt svårt att få ihop det.
    Därför undrar jag nu hur man gör för att på nytt kunna göra sitt gymnasieval eftersom det verkar vara mitt bästa alternativ?
    Kan jag på något sätt undvika att ta alla kurser (typ idrott) om jag redan gått de en gång eftersom jag fortfarande vill gå sam och poängen på kursen därmed blir densamma?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Alice!

    Om du får betyg i kurserna (t.ex i Idrott och hälsa 1) på din nuvarande skola, så gäller det betyget och du kan ta med det i Examensbevis från den nya skolan. Du behöver inte gå om kurser i vilka du redan har betyg, om du inte vill det. Men om du går om och får högre betyg, gäller det högre betyget. Om du går om och får lägre betyget, gäller det högre betyget i alla fall.

    För att söka till åk1, måste du göra ansökan så som du gjorde förra året när du gick i nian. I år fick du inte inloggningsuppgifterna (till skillnad från förra året) och du måste därför skaffa dig dem inloggningsuppgifterna eller be SYV på din nuvarande skola eller på din gamla grundskola lägga in dina val på sin "syv-inloggning". Personal på antagningskansliet kan också hjälpa till - de kan ge dig inlogningsuppgifterna. Det är under Omvalsperioden när du gör ditt gymnasieval. När omval är i just ditt län, kanske du redan vet, men uppge annars var i landet du bor, så svarar vi med datumen när omval är för dig + kan skicka direkt länk till antagningssidan och kontaktuppgifterna till just ditt antagningskansli.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare