Samuel
    Hej! Jag gick ut gymnasiet med F i matte 1b, jag har alltid haft svårt med matte och är övertygad om att jag har dyskalkyli. Jag är jättedålig på matte och ligger på en låg nivå i matte. Jag provade att plugga upp den på komvux men fick inte godkänt. Hur ska jag göra?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Det går bra att ta in den lättaste av gymnasiala mattekurser Matematik 1a in i ett examensbevis.

    Du kan söka läsa matte 1a på komvux;

    du kan be om dyskalkyli-utredning på komvux; det är en speciallärare i matematik som kan göra den utredningen; kommer hen fram till att du har dyskalkyli, har du i så fall rätt till extra-stöd i form av undervisning i en liten grupp med en speciallärare och längre tid på matte-proven.

    Och du kan också försöka hitta en eftergymnasial utb som inte kräver examensbevis och inte kräver godkända betyg i gymnasiala kurser i matte - exempelvis kan sådana utbildnignar finnas på en yrkeshögskola.  Hela utbudet av yrkeshögskoleutbidlningar finns på www.yhguiden.se
    Eftersom yrkeshögskola har stora möjligheter i att göra undantag, kan man även utan fullständiga gymnasiala betyg, komma in (detta kan på förhand inte garanteras, men ganska stor chans finns...).
    Kika på yrkeshögskoleutbildningarna som inte kräver matte-kunskaper på högre nivå än grundskola, och som leder till följande yrken (nedan finns några Exempel):

    Lokförare
    yhguiden.se/utbildning/sky-stiftelsen-yrkeshogskolan-sverige/lokforare-gbg

    Kontakttolk
    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/kontakttolk-arabiska-dari

    Bryggeritekniker
    yhguiden.se/utbildning/nynashamns-kompetenscentrum-nkc/bryggeritekniker-nynashamn-distans

    Affärsutvecklare
    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/affarsutvecklare-komplex-forsaljning

    Content Manager
    yhguiden.se/utbildning/malmo-yrkeshogskola/content-manager

    Art Director & Copywriter
    yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/art-director-copywriter

    Arbetsledare (mark & anläggning)
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/arbetsledare-mark-och-anlaeggning-stockholm

    Massage terapeut - yhguiden.se/utbildning/bergqvists-massage-och-friskvardsutbildningar/medicinsk-massageterapeut-malmo-massageutbildningar

    Studie- och yrkesvägledare