Anton
    Hej!
    Jag skrev ett bra högskoleprov för en tid sedan och jag blev mer än förvånad och glad för det. Jag går nu en språkkurs och jag har lärt mig riktigt mycket de här 10 veckorna jag har läst kursen. Läraren säger att hon har aldrig sett en elev har kunnat lära sig så fort som jag. Jag har börjat fundera på att om jag ska börja läsa på läkarprogrammet för det har börjar växa fram med tiden. Jag undrar: Hur svårt är det programmet? Om man behöver hjälp på universitet kan man få det av de lärare som finns? Klarar de flesta som kommer in på läkarprogrammet sina studier? Jag är lite kluven och vill veta om jag skulle klara det men jag har en känsla att jag skulle det men det är inte lätt att veta när jag inte har varit där..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Anton,

    kontakta studievägledare på läkarprogrammet på den orten där du i första hand vill läsa och fråga om du kan komma på ett Studiebesök och helst bli "student för en dag" - sitta på föreläsningar /testa på under en dag, helt enkelt/.
    Det går alltid att hoppa av en utbildning om det skulle visa sig vara för svårt, för tråkigt eller att det skulle visa sig att det blev, av någon anledning, fel.
    Det är svårt att komma in på läkarprogrammet. Så - innan du kom in - spelar det, liksom, ingen roll om du vill läsa på läkarprogrammet ... eller inte. Även de som jätte-jätte gärna vill läsa kommer ofta inte in.
    Så - sök till läkarprogrammet och Om du kommer in, det är först då frågan om du ska börja läsa eller inte, blir aktuell "på riktigt".
    Det är bra att du läser en språkkurs och att läraren tycker du är jätteduktig!
    Dock kan det vara stor skillnad mellan att läsa språk och läsa naturvetenskapliga ämnen. Man kan givetvis vara mycket duktig både på språk och på de naturvetenskapliga ämnen, vilket vi hoppas du är!

    Vänliga hälsningar och lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare